تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

سرپرست شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: با پلمب ۴۰۳ چاه غیر مجاز دراستان در یک سال اخیر بیش از 4 میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، کمبود منابع آبی ، حفر چاه های بیشتر و عمیق تر در آذربایجان غربی را به دنبال داشته است که اغلب به صورت غیر مجاز حفر شده و عمق برخی از چاه ها در حوزه دریاچه ارومیه تا 200 متر هم می رسد. در همین زمینه شرکت آب  منطقه ای  استان باهمکاری دستگاه های ذیربط پلمپ و انسداد چاه ها را در دستور کار خود قرار داده  ودر 7 سال گذشته این کار با جدیت خاصی دنبال شده و سالانه به طور متوسط 700 تا 800 چاه غیر مجاز شناسایی و مسدود شده است.

سرپرست شرکت آب  منطقه ای  آذربایجان غربی در همین زمینه گفت:از سال ۹۴تاکنون در استان ۵ هزار و ۵۲۹ حلقه چاه غیرمجاز شناسایی و مسلوب والمنفعه شده و چاه های موجود هم دارای کنتور هوشمند شده اند.

مسعود طالبیان ادامه داد:  در یکسال اخیر هم ۴۰۳ چاه غیر مجاز در استان پر شده  و با انسداد این تعداد از چاه های غیر مجاز در استان حجم آبی به میزان ۴میلیون و ۲۰۵هزار مترمکعب صرفه جویی شده است. 

وی خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد چاه های غیر مجاز شناسایی شده و مسدود شده آذربایجان غربی در مرکز استان بود.

سرپرست شرکت آب و منطقه آذربایجان غربی اظهار کرد: در سطح استان ۵ هزار و ۳۴۲حلقه چاه مجهز به کنتور هوشمند آب وبرق و هوشمند حجمی وجود دارد.

وی خاطر نشان کرد: باتوجه به خشکسالی های اخیر در سطح استان تعداد ۶۰ اکیپ گشت و بازرسی از منابع آبی وجود دارد که وظیفه اصلی آنها حضور مستمر، مداوم  و گشت زنی در دشت های استان، برخورد و توقیف دستگاه ها و ادوات حفاری غیر مجاز و ممانعت  از برداشت های غیر مجاز از منابع آبی سطحی استان هستند.

طالبیان ادامه داد: برای مقابله با خشکسالی و مصرف بهینه آب بهترین کار فرهنگ سازی و اگاه سازی مردم برای مصرف بهینه آب در تمامی بخش ها است.