10 سالی می‌شود که استان چهار محال و بختیاری با خشکسالی‌های خفیف، متوسط و شدید دست و پنجه‌نرم می‌کند، با این وجود اما امسال شدت خشکسالی اغلب نقاط استان را درگیر کرده و موجبات نگرانی‌ها فراوارن برای بخش دامپروری فراهم کرده‌ است.

به گزارش همشهری آنلاین، امسال مراتع و مناطق کوهستانی عشایرنشین استان چهار محال و بختیاری به دلیل کاهش بارش‌ها و خشکسالی مانند سال‌های قبل سرسبز و باطراوت نیست.

 یکی از دامداران روستای گزستان شهرستان اردل در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: این کم بارشی چه در زمستان گذشته و چه در بهار امسال در چهار محال و بختیاری سابقه نداشته است. الان و به طور معمول باید ارتفاع علف در علفزارها و مراتع آنقدر بلند می‌بود که جز سرسبزی یکدست چیزی دیده نشود، اما اینطور نیست و رویش علف کم پشت است. این مساله موجب نگرانی همه دامداران منطقه شده است.

احمد حبیبی گفت: هنوز بهار را پشت سر نگذاشته‌ایم. تابستان هم در پیش است. وقتی وضعیت مراتع در بهار اینگونه است باید در تابستان خدا به دادمان برسد.

این دامدار همچنین اظهار کرد: خشکسالی حتی موجب زودتر گرم شدن هوا شده است که این مساله بر زودتر خشک شدن مراتع نیز خواهد شد.

حبیبی گفت: اگر مراتع جوابگوی جرای دام‌های ما نباشند، به ناچار باید به صورت دستی به دام‌هایمان علوفه بدهیم. تعلیف دستی هم تا شرایطی برای دامدار به‌صرفه است و بعد از آن جز ضرر چیزی نصیب دامدار نخواهد شد. اگر به این مرحله برسیم چاره‌ای جز فروختن دام‌های کوچک و بزرگ به کشتارگاه‌ها نداریم.

خسارت ۶۳۲۹ میلیارد ریالی خشکسالی به بخش دامپروری

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری هم با اشاره به استمرار پدیده خشکسالی در این استان گفت: خشکسالی در سال‌زراعی جاری ۶۳۲۹ میلیارد ریال خسارت به بخش دامپروری این استان وارد کرده است.

عطاءالله ابراهیمی بیان تاکید کرد: از این میزان خسارت ۵۸۴۸ میلیارد ریال مربوط به حوزه دام سبک و سنگین، ۲۴۵ میلیارد ریال مختص زنبورداری، ۸۰ میلیارد ریال مربوط به مزرعه‌های سردآبی و ۱۵۶ میلیارد ریال در حوزه تولید و پرورش مرغ است.

وی افزود: به‌علت خشکسالی‌های سال‌زراعی جدید در چهارمحال و بختیاری تولیدات دام‌های سبک و سنگین، زنبورداری، مزرعه‌های سردآبی و ماکیان استان با ۴۳۴ هزار و ۲۰۰ تن کاهش مواجه شد.

ابراهیمی تصریح کرد: از این میزان کاهش تولیدات در استان ۴۲۶ هزار و ۷۰۰ تن به حوزه دام سبک و سنگین، ۴۰۸ تن به بخش زنبورداری، یک‌هزار و ۶۰۰ تن به مزرعه‌های سردآبی و ۵۴۹۲ تن به ماکیان اختصاص دارد.