رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری از ثبت هشت تپه باستانی این استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

به گزارش همشهری آنلاین  به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی  وحید جولایی اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای ملی ثبت آثار تاریخی فرهنگی غیرمنقول کشور، تپه‌های جاخرمن، دیزدشت، چغات‌ترابی، چغات‌هوشنگی، قزقلعه‌سی، نره‌خونیک و محوطه چغات‌کولی در چهارمحال و بختیاری واجد ثبت ملی شناخته شدند.

وی با بیان اینکه قطار تپه، یکی دیگر از تپه‌های تاریخی استان نیز واجد ارزش ‌تاریخی فرهنگی اعلام‌شده است، تصریح کرد: تپه‌های ثبت‌شده در فهرست آثار ملی کشور متعلق به دوران پیش‌ از تاریخ، عصر آهن، اشکانی، ساسانی و دوره اسلامی است.

جولایی یادآور شد: مطالعات باستان‌شناختی محدوده جغرافیایی چهارمحال و بختیاری منجر به کشف تپه‌ها و محوطه‌های متعددی از ادوار مختلف فرهنگی شده است که در این میان، تعداد آثار شناسایی‌شده دوره پیش‌ از تاریخ قابل‌توجه است.

رئیس گروه حفظ و احیای بناها و محوطه‌های تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری افزود: این آثار حاوی اطلاعات ارزشمندی از فرهنگ و تمدن بشری در منطقه جغرافیایی استان هستند که استقرار و پیشینه سکونت در استان را نشان می‌دهد و ثبت آن‌ها در فهرست ملی سبب حمایت‌های قانونی و حفاظتی اثر خواهد شد.

با ثبت هشت تپه تاریخی چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور مجموع آثار غیرمنقول ثبت شده از این استان به ۶۶۳ اثر افزایش یافت.