همشهری آنلاین: افزایش بهای سوخت هواپیما، بسیاری از شرکت‌های هوائی را در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

 اکنون اتحادیه اروپا تصمیم به بستن مالیات آلودگی هوا به پروازها می‌ گیرد و سبب افزایش بازهم بیشتر هزینه مسافرت‌های هوائی می‌شود.
در مسیر مبارزه با گرم‌شدن زمین، اکنون اتحادیه اروپا از شرکت‌های هوائی مسئولیت‌پذیری می‌طلبد. آن‌ها باید در مبارزه با آلودگی هوا سهیم شوند. براساس قانونی که اخیرا در پارلمان اروپا به تصویب رسید، شرکت‌های هوائی باید از سال ۲۰۱۲ بابت آلوده‌کننده‌هائی که در آسمان رها می‌کنند مالیات بپردازند.
 
در نتیجه اجرای این قانون، پروازهای رفت و برگشت داخل قاره اروپا تا ۹ یورو و پروازهای میان آمریکا و اروپا تا ۴۰ یورو گران‌تر خواهد شد. این در حالی است که افزایش بهای سوخت در دو سال اخیر هزینه پروازها را بسیار بالا برده است.
 
سهم هواپیماها در آلودگی هوا
 
افزایش پروازها در آسمان اروپا سبب افزایش پایدار آلوده‌کننده‌ها شده ا‌ست. تا به حال پروازها ایجادکننده تنها سه درصد از مواد آلوده‌کننده هوا بوده‌اند، اما این سهم همواره بیشتر می‌شود.
 
کمیسر محیط زیست اتحادیه اروپا در تازه‌ترین نشست پارلمان اروپا روی این نکته انگشت گذاشت و گفت: «نگاه به روندی که از سال ۱۹۹۰ طی شده نشان می‌دهد که سهم هواپیماها در آلوده ساختن هوا دو برابر شده و تا سال ۲۰۱۲ باز هم دوبرابر الان خواهد شد».
 
به گزارش دویچه‌وله، با توجه به این واقعیت، اتحادیه اروپا تصمیم گرفته است با صدور گواهی کنترل آلوده‌کننده‌ها برای شرکت‌های هوائی، از تداوم این روند جلوگیری کند و میزان آلودگی را در سطح فعلی نگه ‌دارد.
 
به این ترتیب، از سال ۲۰۱۲ تمام شرکت‌هائی که هواپیماهایشان در خاک اروپا می‌نشینند و یا از آنجا پرواز می‌کنند، باید گواهی رعایت استانداردهای اتحادیه اروپا را بخرند. قانونی که شرکت‌های هوائی خارج از اتحادیه اروپا را نیز در برمی‌گیرد.
 
"پتر لیزه"، عضو کمیسیون محیط زیست پارلمان اروپا در این زمینه می‌گوید: «ما خواستار یک پیمان بین‌المللی هستیم، اما عقد چنین پیمانی زمانی عملی است  که از میان باراک اوباما و جان مک‌کین، کسی رئیس‌جمهور شده باشد که مسائل زیست‌محیطی را واقعا جدی بگیرد».
 
اظهارات عضو کمیسیون محیط زیست پارلمان اروپا بی‌پایه نیست. تاکنون، پیش از همه این ایالات متحده آمریکا بوده که به مقابله با پیمان‌های بین‌المللی برخاسته و آن‌ها را بلوکه کرده است. اقدامات یک‌جانبه اتحادیه اروپا در واشنگتن به لحاظ حقوقی جدی گرفته نمی‌شوند و این وضعیت ممکن است در دوران رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده آمریکا نیز ادامه یابد.
 
در این مورد روبرت جانفرانچسکی، سخنگوی دفتر نمایندگی ایالات متحده آمریکا در بروکسل می‌‌گوید: «این موضوع در ایالات متحده با مقاومت شدید همه احزاب روبرو خواهد شد، همچنین در کشورهای دیگر و از سوی جامعه بین‌المللی پروازهای هوائی. این مقاومت را نباید دست کم گرفت».
 
نماینده آمریکا در بروکسل می‌افزاید:«یک شکایت ایالات متحده کافی است که موفقیت‌های اتحادیه اروپا را بر فراز ابرها بار دیگر نابود کند».