پادشاه سوئد در انتقادی تند درباره سیاست دولت در برابر پاندمی کرونا که تاحدی مسئول میزان مرگ‌ومیر بالا در میان سالمندان شمرده می‌شود، گفت کشورش در مدیریت کووید-۱۹ شکست خورده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از  رویترز کارل گوستاو شانزدهم که پسر و عروسش در ماه گذشته آزمایش کرونای مثبت پیدا کردند، از سخنرانی ویژه سلطنتی به مناسبت کریسمس در تلویزیون استفاده کرد تا در مداخله‌ای نادر از جانب پادشاه که وظایفش عمدتا تشریفاتی است، بر تاثیر فزاینده ویروس بر مردم این کشور تاکید کند.

سوئد بر خلاف اغلب کشورهای دیگر از تعطیلی گسترده و اجباری کردن ماسک زدن خودداری کرده و مدارس، رستوران‌ها و کسب‌وکارها را عمدتا باز نگهداشته است، و بر فاصله‌گیری اجتماعی داوطلبانه مردم و توصیه‌های بهداشتی برای کند کردن انتشار ویروس تکیه کرده است.

یک کمیسیون رسمی روز سه‌شنبه در سوئد اعلام کرد نقصان‌های سیستمی در آسایشگاه‌های سالمندان به علاوه اقدامات ناکافی دولت‌ و سازمان‌های مربوط به میزان به خصوص بالای مرگ و میر در خانه‌های سالمندان انجامیده است.

پادشاه سوئد در بخشی از سخنانش که روز چهارشنبه بوسیله تلویزیون سوئد منتشر شد، گفت: «به باور من، ما شکست خورده‌ایم.»

او گفت: «ما شمار بزرگ از مرگ‌ها را داریم و این وضعیت وحشتناک است. این وضعیت این همه رنج را باعث شده است.»

سوئد بیش از ۷۸۰۰ مرگ ناشی از کووید-۱۹ ثبت کرده است که میزان بسیار بالاتر مرگ سرانه نسبت به کشورهای همسایه‌اش در منطقه اسکاندیناوی، اما کمتر از انگلیس، ایتالیا، اسپانیا یا فرانسه است که همه آنها شیوه تعطیل‌کردن‌های گسترده را انتخاب کردند.

پادشاه ۷۴ ساله سوئد قدرت رسمی سیاسی ندارد و ندرتا درباره امور جاری و سیاسی اظهارنظر می‌کند، اما در طول شیوع کرونا برای روحیه دادن به مردم خطاب به آنها سخن گفته است.

پاسخ دولت سوئد به همه‌گیری کرونا در بهار مورد حمایت گسترده مردم بود که در حالی‌که اغلب کشورهای اروپایی در قرنطینه سراسری بودند، زندگی کم‌وبیش عادی را می‌گذراندند.

اما میزان مرگ‌های فزاینده به خصوص در میان سالمندان ساکن آسایشگاه‌ها به انتقاد گسترده از دولت دامن زد.

یک نظرسنجی که نتایج ان روز پنجشنبه منتشر شد، نشان داد حدود یک سوم سوئدی‌ها میزان بالای اعتماد به مدیریت همه‌گیری بوسیله دولت دارند، در حالیکه این رقم در ماه مارس در اوائل بهار ۴۲ درصد بود و پس از  فروکش شیوع کرونا در تابستان تا ۵۶ درصد اوج گرفته بود.