آتش‌سوزی در پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر به ساختمان اداری این مجموعه خسارت وارد کرد اما با مهار آتش محوطه تاریخی و طبیعی این مجموعه آسیب ندید.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، سیدرحیم موسوی، سرپرست پایگاه میراث جهانی باغ عباس‌آباد با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در بخشی از این مجموعه تاریخی گفت: شامگاه یکشنبه ۱۶ آذر ساختمان اداری این پایگاه آتش گرفت و با تلاش به‌موقع نیروهای آتش‌نشانی، از سرایت آتش به بخش‌های اصلی و تاریخی مجموعه جلوگیری شد. خوشبختانه حادثه خسارت جانی نداشت و علت در دست بررسی است. با توجه به موقعیت حساس این پایگاه و ثبت در فهرست میراث جهانی در مجموعه باغ‌های ایرانی، به زودی گزارش کاملی از میزان خسارت مالی ارائه خواهد شد.

مجموعه عباس‌آباد با ۵۰۰ هکتار وسعت در ۹ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر در دامنه رشته‌کوه‌های البرز، میان جنگل‌های انبوه واقع و از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است. این مجموعه در قالب پرونده زنجیره‌ای باغ‌های ایرانی سال ۱۳۹۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

مجموعه عباس‌آیاد شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و ۲ برج آجری است که به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری در محلی که پیشتر خرگوران نام داشت ساخته شد و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیرکویری ایران به شمار می‌آید.