شبیه‌ساز طول موج‌های مختلف نور خورشید «ال ای دی» و «اس ال ای دی» برای رشد گیاه در دانشگاه تبریز ساخته شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، امیر ارکانی یکی از پژوهشگران این طرح گفت: کاربرد این ال ای دی‌ها در گلخانه‌ها و پرورش محصولات گلخانه‌ای است. این ال ای دی‌ها طول موج‌های مختلف نور خورشید را قابل تنظیم می‌کند، موجب بهبود شرایط نوری در محیط‌های گلخانه‌ای می‌شود و در واقع شبیه‌سازی نور خورشید است.

وی افزود: این ال ای دی‌ها نسبت به مدل‌های قبلی انرژی کمتری مصرف می‌کنند، ساخت آن ساده‌تر و برای طول موج‌های مختلف قابل تنظیم است. این ابزار برای رشد نقاط کوانتومی برای ساخت سلول‌های خورشیدی، دیودهای نوری و اس ال ای دی‌های نوری مورد استفاده قرار می‌گیرند و ساخت آن موجب کاهش واردات و صرفه جویی ارزی می‌شود چون این افزاره‌ها از لحاظ مالی مقرون به صرفه است.

مهدی ایرجی، دیگر پژوهشگر این طرح نیز اظهار کرد: سنتز نقاط کوانتومی برای استفاده در ال ای دی، اس ال ای دی و سلول‌های خورشیدی که خودمان ساخته‌ایم، ایجاد نورزایی می‌کنند. این افزاره‌ها در پزشکی، ساختمان‌های هوشمند و نظامی نیز کاربرد دارد، این شبیه‌ساز نور خورشید امسال ثبت اختراع شده است.

ایرج عسگری، معاون پژوهشی دانشگاه تبریز هم که مدیریت این طرح پژوهشی را بر عهده داشت، گفت: این اختراع طرح مشترک پژوهشکده فیزیک و دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و در یک سال به ثمر رسیده است.