معاون علمی و فناوری رییس جمهور از سیر کاهشی مهاجرت نخبگان در سال‌های اخیر خبر داد و افزود: طی این سال‌ها برنامه‌های جدی برای برگرداندن نخبگان به کشور داشتیم که بسیار موفق بوده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر سورنا ستاری امروز (۲۹ شهریور) در حاشیه جلسه اقتصاد دانش‌بنیان و جهش تولید استان کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تعداد مهاجرت نخبگان کشور نسبت به نرم‌های بین‌المللی عدد بزرگی نیست، گفت: برخلاف بسیاری نقل و حدیث‌ها آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد که مهاجرت نخبگان کشور نسبت به نرم های بین‌المللی اعداد بزرگ و بالایی نیست.

وی افزود: رصدخانه مهاجرت ایران آمار مهاجرت نخبگان را حتی به تفکیک کشورهایی که این بچه ها مهاجرت می کنند دارد و آمار بالایی در این زمینه نسبت به نرم های بین‌المللی نداریم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور با اشاره به کاهش سیر کاهشی مهاجرت نخبگان در سال‌های اخیر گفت: طی این مدت برنامه های جدی برای برگرداندن نخبگان به کشور داشته ایم که تا حد زیادی موفق بوده است.

ستاری تصریح کرد: طی چند سال اخیر موفق شده ایم بیش از ۱۸۰۰ نخبه را از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا به کشور برگردانیم.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه چرخش نخبگان باید وجود داشته باشد، گفت: اینکه نخبگان باید برای تحصیل به دانشگاه های برتر بروند مشکلی نیست، اما باید امکاناتی فراهم کنیم تا پس از تحصیل دوباره آنها به کشور برگردند و این چرخه تکرار شود.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر تعداد دانشجویان بین المللی ما کاهش قابل‌توجه داشته و متناسب با تعداد دانشجویان کل کشور نیست.

ستاری خاطرنشان کرد: باید تشویق کنیم که چرخه نخبگان اتفاق بیفتد و دانشجویان بتوانند در دانشگاه های بین‌المللی و برتر دنیا تحصیل کرده و دوباره به کشور برگردند.