تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۴

زمزمه‌های احداث سد فینسک هر روز بیش­تر از قبل به گوش می­‌رسد؛ پروژه معیوبی که نه از وجود طرح­‌های علمی و کارشناسانه در آن خبری است و نه در خصوص روند احداث و چگونگی شکل­‌گیری آن پرونده‌­ای موجود است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از سبزینه، این طرح به یک‌باره و در سکوت خبری، فقط در سطح منابع محلی پیچید و اگر راه خبری از سمنان به مازندران و بالعکس وجود نداشت، هیچ­کس متوجه این اقدامات در مرز بین دو استان نمی­‌شد و این پروژه بیش از 90 درصد راهش را طی می­‌کرد.

در طرح اولیه قرار بود این سد در سال۹۲ به بهره‌­برداری برسد؛ ولی با مخالفت نمایندگان وقت مجلس شورای اسلامی این طرح متوقف شد تا این‌ که با روی‌ کار آمدن دولت یازدهم و با وجود مخالفت­‌های نمایندگان گلستان و مازندران مجدداً فعالیت خود را از سر گرفت.

برای این پروژه ملی ردیف بودجه نیز تعریف شده است و همین کار را سخت­‌تر می­‌کند، زیرا زمینه­‌ساز ایجاد مشکلات فراوانی خواهد شد، از جمله تخریب محیط­ زیست، کمبود آب در استان­‌های گلستان و مازندران، آثار سوء بر کشاورزی و دامپروری (به ­سرعت قابل سرایت به تمام استان­‌های شمالی ایران خواهد بود)، خشک‌شدن بستر رودخانه‌­ها، فرسایش خاک و بسیاری ‌معضلات ریز و درشت دیگر که نام بردن تمام آن­ها در این مقال نمی‌گنجد، اما هر خواننده‌­ای از وجود آن آگاه است.

احداث سد فینسک به‌­منظور تأمین آب مورد نیاز برای شهرهای سمنان، سرخه و مهدی­شهر و ‌مصارف صنعتی و آشامیدنی تعریف شده است، اما در واقعیت این پروژه موجب از بین رفتن صنایع در گلستان و مازندران، تخریب محیط­ زیست و از بین­ رفتن توده جنگلی و بکر در این دو استان سرسبز خواهد شد. نکته­‌ای که باعث نگرانی بسیاری از کارشناسان محیط­ زیست شده، در باطن ماجرا نهفته است؛ این­ که اصولاً احداث سد چاره کار نخواهد بود و نه ­تنها مشکل بی‌­آبی سمنان را برطرف نمی­‌کند، بلکه موجب تزلزل بنیان اقتصادی این منطقه نیز می­‌شود. همچنین به منابع آبی و محیط­ زیست مبدأ نیز خسارات جبران­‌ناپذیری وارد می­‌کند.

پروژه احداث سد فینسک راهی طولانی برای رسیدن به سرمنزل مقصود دارد؛ طرحی که درصورت به ثمر نشستن، اتفاقات ناگوار بسیاری را در حوزه‌­های مختلف، به­‌خصوص برای ساکنان همجوار سد شهید رجایی مازندران رقم­ خواهد زد.

این حقیقت بر کسی پوشیده نیست که پروژه‌­هایی با این گستردگی به طی کردن مراحل تحقیقاتی بسیار از سوی دانشگاه­‌ها و نیز مراکز تحقیقاتی و پژوهشی مستقر در کشورمان و حتی در کشورهای توسعه‌­یافته نیاز دارد. با فرض این­ که این مراحل طی شده و به نتایج مثبتی رسیده است، این سؤال مطرح می­‌شود که آیا در این پروژه به حق طبیعی و حقابه مردم مازندران توجه شده است؟ آیا در ماجرای احداث این سد به معیشت مردم گلستان و مازندران و به‌­خصوص مردم منطقه و کشاورزان حومه کیاسر، چهاردانگه و دودانگه که جز دامپروری و کشاورزی هیچ راه امرار معاش دیگری ندارند، توجه و دقت کافی شده است؟

در استان مازندران رودخانه­‌های کاورد، رودبارک یا سرم، گلخواران، تنگه، اشک‌­رود، شیرین‌­رود و رودخانه عروس و داماد به­ عنوان سرشاخه­‌های اصلی و فرعی در پایین­‌دست سد فینسک وارد دریاچه سد شهید رجایی می‌­شوند. حدود ۳۰۰ روستا در بالادست و پایین‌­دست سد شهید رجایی از آب سرشاخه­‌های اصلی به ­ویژه سفیدرود بهره­ می­‌برند و در واقع حقابه‌­های قانونی دارند. با سرازیر شدن این آب به ­سوی استان‌­های همجوار با طرح­‌های عملیاتی شرکت بهره‌­بردار و نیز همکاری وزارت نیرو مشخص نیست چه کسی جوابگوی کم­‌آبی به ­وجود آمده برای مردم رنج‌­کشیده گلستان و مازندران خواهد بود. این درحالی است که به گفته منابع محلی در سال گذشته این منطقه با بحران کم‌­آبی شدیدی مواجه بوده و ذخایر آبی آن به ۵۵ درصد کاهش یافته است.

 بی‌تردید هر انسان باسوادی قادر به درک این موضوع است که در صورت احداث مسیر انحرافی برای این سد، منابع آبی آن به ­سرعت کاهش چشمگیری خواهد یافت و به ­تبع حقابه مردم خود منطقه نیز در هاله‌­ای از ابهام و سردرگمی قرار خواهد گرفت. در این بین هرچند کاهش بارندگی‌­های فصلی عامل اصلی کم ­شدن دبی رودخانه‌­ها و در نتیجه کاهش شدید ذخیره آب پشت سد شهید رجایی شده است، اما اجرای طرح‌­های توسعه‌­ای کشاورزی و پمپاژ آب رودخانه‌­های بالادست، به­ ویژه از رودخانه سفیدرود در استان سمنان، تجاوز به حقابه مردم مازندران محسوب می­‌شود.

طبق نظر اکثر فعالان محیط­ زیستی، احداث سد فینسک باعث وارد شدن صدمات اساسی‌ بر پیکره محیط ­زیست گلستان و مازندران می­‌شود و با این بی­‌تدبیری دیگر هیچ طبیعت سبز و بکری در مرکز استان گلستان و مازندران باقی نخواهد ماند. احداث این سد علاوه‌ بر کاهش شدید منابع آبی در مبدأ مازندران، موجب خراشیدگی کوه‌­ها، فرسایش خاک در مسیر، از ‌بین رفتن توده جنگلی و به‌جا ماندن زباله‌­های ناشی از انجام عملیات عمرانی خواهد شد. 

اکنون زمان همدلی و همراهی دو استان گلستان و مازندران برای پیگیری مطالبه به ­حق و خواسته منطقی آن­ها برای جلوگیری از احداث سد فینسک و متوقف کردن این پروژه است. مردم این دو استان روزگاری در یک منطقه پهناور از کلاله تا رامسر در کنار هم زندگی می­‌کردند. امروز موعد اتحاد، دوستی و میثاق مجدد است تا نگذاریم دستاوردی که قرن­‌ها با سرسبزی و بکر بودن منطقه به­‌ دست آمده و امروز محل ارتزاق مردمان همین دیار است، به یک‌­باره به تاراج رود. این‌­بار نگذاریم این اتفاق منحوس دامن‌گیر آیندگان و فرزندان ما شود که آن روز برای هر اقدامی دیر است. همراهی، همفکری و واکنش آگاهانه و به دور از شتاب‌زدگی اولین دستاورد این معاهده خواهد بود. گلستان و مازندران میثاقتان مبارک.

نویسنده و پ‍ژوهشگر: روزبه مفیدیان

برچسب‌ها