یک روز پس از اقدام خصمانه جنگنده‌های آمریکایی در آسمان سوریه و لبنان علیه هواپیمای مسافربری ماهان، ایران پیکرنمای یک ناو هواپیمابر را برای استفاده احتمالی در رزمایش نظامی به سوی تنگه راهبردی هرمز حرکت داد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ای‌پی، تصاویر ماهواره‌ای روز یکشنبه از محدود خلیج فارس و دریای عمان نشان می‌دهد پیکرنما یا ماکت یک ناو هواپیمابر در ابعاد اصلی از بندرعباس به سوی تنگه هرمز به راه افتاده است. کارشناسان معتقدند بردن ماکت این ناو هواپیمابر به تنگه‌ای که ۲۰ درصد نفت جهان از آن می‌گذرد، معنایی جز آمادگی نیروهای نظامی ایران به ویژه سپاه پاسداران برای آغاز یک رزمایش دریایی ندارد.

هر چند هنوز هدف از انتقال پیکرنمای ناو هواپیمابر به تنگه هرمز اعلام نشده اما به نظر می‌رسد تفنگداران دریایی ایران در تلاش برای تمرین کردن ماموریتی هستند که سال ۲۰۱۵ هم انجام داده بودند؛ غرق کردن یک ناو هواپیمابر واقعی. در یکی از تصاویر یک قایق تندرو به ناو نزدیک می‌شود.

ربه‌کا ریباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین در واکنش به اقدام ایران گفت: «ما به توان نیروی دریایی برای دفاع از خودمان علیه هر تهدید دریایی اطمینان داریم.»

خانم ریباریچ ادامه داد: «ما نمی‌دانیم هدف ایران از ساختن این نسخه شبه‌واقعی از یک ناو هواپیمابر چیست و ماکت چه ارزش تاکتیکی برای رزمایش‌های نظامی و دریایی آنها دارد. ما دنبال درگیری و تنش نیستیم اما برای دفاع از نیروها و منافع آمریکا علیه تهدیدهای دریایی در منطقه آماده‌ایم.»

ابعاد ناوی که نیروهای نظامی ایران ساخته‌اند، بسیار شبیه ناو هواپیمابر نیمیتس است که ارتش آمریکا از آن در ماموریت‌های خلیج فارس و تنگه هرمز استفاده می‌کند.

ناو هواپیمابر یواس‌اس نیمیتس هفته گذشته از اقیانوس هند وارد آب‌های حوزه خاورمیانه شد تا احتمالا جایگزین ناو هواپیمابر یواس‌اس دوایت دی. آیزنهاور در دریای عرب شود. این ناور هفته گذشته از تنگه هرمز گذشته بود اما هنوز معلوم نیست نیمیتس هم در دوران حضور در منطقه خاورمیانه از دریای عرب سوی تنگه حرکت کند یا نه. در تنش سال گذشته میان ایران و آمریکا ناو آبراهام لینکلن چند ماه در دریای عرب لنگر انداخته بود.

بر اساس آنچه در تصاویر ماهواره‌ای دیده می‌شود، ناو هواپیمابری که ایران با الهام از ناوهای آمریکایی ساخته حدود ۲۰۰ متر طول و ۵۰ متر عرض دارد. ابعاد نسخه اصلی نیمیتس ۳۵۰ متر در ۷۵ متر است. روی عرشه ناو ایرانی ۱۶ جت جنگنده هم به چشم می‌خورد. پنج سال پیش در جریان رزمایش پیامبر اعظم ۹ یک ناو شبیه همین در تمرین نظامی استفاده و با موشک‌های زمین به دریا نابود شد.

زمان‌بندی حرکت ماکت ناو هواپیمابر ایرانی به سوی تنگه هرمز حاکی از آن است که ایران رزمایش دریایی خود را در پاسخ به اقدام تحریک‌آمیز جنگنده اف۱۵ آمریکایی علیه یک هواپیمای مسافربری برنامه‌ریزی و اجرا کرده است.