تاریخ انتشار: ۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲

پس از گذشت پنج ماه هنوز بسیاری از اطلاعات دانشمندان و محققان از ویروس کرونا بر پایه حدس و گمان است و تلاش می‌شود تا حقیقت این ویروس کشف شود. حال این سوال مطرح است که آیا افزایش ابتلا و مرگ‌ومیر جوانان بر اثر افزایش قدرت انتقال کروناست؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، متخصصان معتقدند قدرت انتقال بیماری فاکتورهای مختلفی دارد و نمی‌توان آن را فقط به خود ویروس نسبت داد و رفتارهای اجتماعی هستند که سلامت جامعه را می‌سازند.

دکتر فرشید رضایی، متخصص عفونی و کارشناس بیماری‌های نوپدید در مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در این باره می‌گوید: میزان رعایت بهداشت توسط افراد، تراکم جمعیت در خانه‌ها و محل کار و شرایط محیطی و رفتاری و... همه عواملی‌اند که تعیین‌کننده میزان قدرت انتقال‌اند یعنی در حالتی که افراد فاصله را رعایت می‌کنند، ماسک می‌زنند و جمعیت کمتری در یک فضا وجود دارد طبیعتا قدرت انتقال کمتر می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: جوانان بیشتر فوت نمی‌کنند و این بیماری در جوانان کشنده‌تر نشده است. برای نتیجه‌گیری در این باره باید به آمار معتبر مراجعه کرد، جوانان جمعیت بیشتری نسبت به سالمندان و کودکان دارند و همین باعث شده است میزان ابتلا و بیماری در این گروه بیشتر به چشم بیاید.

دکتر رضایی بیان می‌کند: بیماری کوویدـ۱۹ در ایران با آنچه در دنیا اتفاق می‌افتد متفاوت نیست یعنی بالای هفتاد تا هشتاد سال گروه آسیب‌پذیرتری هستند و بعد با کاهش سن، میزان خطری که متوجه افراد است کمتر می‌شود. با این همه بیماری در هر گروه سنی می‌تواند به حالت شدید بروز کند و موجب مرگ شود و صرف جوان یا کودک بودن از ابتلای شدید به بیماری جلوگیری نمی‌کند، اما احتمال بروز چنین اتفاقی کمتر است.