رئیس گروه حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۷ گورستان متعلق به هموطنان ارامنه‌ که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده‌اند، نیاز به ساماندهی دارند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، واحد جولایی اظهارکرد:این گورستان‌ها در روستاهای سیِرکَ، گوشکی، گلوگرد، گشنیزجان، معموره، لیواسگان، کنرک علیا، غرب آقبلاغ، شمال آقبلاغ، شرق قلعه ممکا، شمال قلعه ممکا، سناجان، وستگان، حاجی‌آباد، بلداجی و آزادگان در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، کیار، بن و خانمیرزا قرار دارند.

وی افزود: حصارکشی، محوطه‌سازی، ایجاد فضای سبز، روشنایی و احداث راه دسترسی مناسب از مهم‌ترین نیازهای گورستان‌های ارامنه در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

جولایی تصریح کرد: در طول سال، تعدادی از هموطنان ارمنی در گورستان‌های ارامنه چهارمحال و بختیاری حضور پیدا می‌کنند.

یکی از کارشناسان میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری نیز با اشاره سفر ارامنه در ۴۰۰ ساله پیش به این استان گفت: توجه شاه عباس اول صفوی به اقتصاد و فعالیت‌های اقتصادی باعث شد، بخشی از هموطنان ارامنه که اهل تجارت، سرمایه‌دار و مسلط به زبان‌های دیگر بودند از جلفا در آذربایجان شرقی به اصفهان، پایتخت دوران صفوی کوچ کنند.

اردشیر آخوندی تاکید کرد: بخشی از ارامنه نیز از اصفهان به چهارمحال و بختیاری در آن دوران سفر می‌کردند و اقدام به توسعه باغ‌ها کردند.

وی افزود: البته در چهارمحال و بختیاری تاکستان‌های انگور از صدها و شاید هزاران سال قبل از سکونت ارمنی‌ها وجود داشت، اما وسعت باغ‌ها در زمان ارامنه افزایش یافت.

کارشناس میراث‌فرهنگی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: ارامنه تا سال‌های ۱۳۵۷ و ۱۳۵۸ در چهارمحال و بختیاری حضور داشتند.

تمامی ارامنه که از نقاط دیگر کشور در این روستا سکونت کرده بودند، به نقاط دیگر ایران مهاجرت کردند.