سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد از راه‌اندازی نخستین کارگاه رنگرزی و ریسندگی سنتی این استان با ۳۲۶ نوع رنگ در یاسوج خبر داد.

به گزارش ایرنا، مجید صفایی روز یکشنبه ۲۵ خرداد در آیین بهره‌برداری از این کارگاه رنگرزی گفت: در این کارگاه بدون دخالت عوامل صنعتی و مواد شیمیایی، کار رنگرزی انجام می‌شود.

وی بیان کرد: در کهگیلویه و بویراحمد گیاهان با رنگینه‌های با ثبات عالی و متوسط فراوان است، روناس، گل بابونه، برگ انگور عسگری، برگ درخت توت، وسمه، گل رنگ، برگ انجیر، پوست انار، بلوط، پوست گردو، سماق، زعفران و جاشیر از گیاهانی هستند که در این استان به وفور یافت می‌شود.

صفایی اظهار کرد: با افتتاح این کارگاه برای ۱۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد شده است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد افزود: این کارگاه تولیدی از سوی دانش‌آموختگان صنایع‌دستی و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد شده است.

صفایی ابراز کرد: در این کارگاه پس از آزمایش انواع گیاهان، رنگ‌های استاندارد تولید و برای رنگرزی به کار گرفته می‌شود.

وی گفت: در این کارگاه تولیدی در کنار رنگرزی به کار ریسندگی و تولید نخ باکیفیت هم پرداخته می‌شود.

استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۵ هزار هنرمند صنایع دستی و تولید سالانه ۲۱۸ هزار متر مربع انواع صنایع دستباف، یکی از مناطق فعال در حوزه صنایع دستی است.

جاجیم‌بافی، سفره‌بافی، نمدمالی، نی‌چیت‌بافی، مشته‌بافی، رندبافی، گچمه‌بافی، ریسندگی، سوزن‌دوزی، سبدبافی، رودوزی‌های سنتی و سیاه‌چادربافی از مهم‌ترین دست‌بافته‌های سرپنجه هنرمندان کهگیلویه و بویراحمد است.