یک لحظه اتفاق می‌افتد، روشن‌شدن آتش در گرمای هوا، وزش باد و در نهایت دودشدن میزان زیادی از مراتع و سرمایه‌های ملی؛ حوادثی که در بیشتر موارد به دلیل بی‌توجهی گردشگران طبیعت و عامل انسانی روی می‌دهد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، بیش از ۳۰ مورد آتش‌سوزی از اول سال ۹۹ تاکنون در مراتع و بوستان‌های استان تهران  به‌وقوع پیوسته و موجب از بین رفتن یا بروز خسارت به بیش از ۱۰۰ هکتار از فضای سبز و عرصه‌های طبیعی شده است؛ آماری که با توجه به خنک بودن هوا و بارش‌ها در فروردین و اردیبهشت ۹۹، چشمگیر به نظر می‌رسد.

نکته قابل تأمل اینکه بر اساس اعلام کارشناسان، ۹۵ درصد علت وقوع این آتش‌سوزی‌ها به دخالت انسان و عامل انسانی بر می‌گردد.

بسیاری ازگردشگران برای تهیه غذا یا گرم کردن آب در مراتع و فضای سبز آتش روشن می‌کنند و به گفته کارشناسان آتش‌نشانی و منابع طبیعی، این آتش در زمان اتمام کار به‌درستی و کامل خاموش نمی‌شود.

داستان از این قرار است که پس از ترک مردم و با توجه به گرمای هوا و همچنین وزش باد در فضای باز و کوهستانی، آتش نیمه‌خاموش دوباره فعال می‌شود و حجم زیادی از مراتع را دچار آتش‌سوزی و خسارت می‌کند.

کشاورزان مراقب وقوع آتش‌سوزی در مزارع باشند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با هشدار نسبت به افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی همزمان با افزایش گرمای هوا در مراتع، زمین‌های کشاورزی، به ویژه مزارع گندم و جو از کشاورزان خواست نکات ایمنی را رعایت کنند.

«کریم ذوالفقاری» اظهار کرد: آغاز زمان برداشت محصولات زراعی از مزارع با افزایش دمای هوا همراه  و این امر همه ساله باعث بروز آتش‌سوزی در این مزارع می‌شود؛ حادثه‌ای که در دقایقی اندک می‌تواند تمامی محصول کشاورزان را نابود کند.

وی افزود: آتش‌سوزی در مزارع گندم و جو با سایر آتش‌سوزی‌های تفاوت ویژه‌ای دارد و به دلیل سرعت گسترش آتش، تا زمان رسیدن عوامل آتش‌نشانی، ممکن است کل محصول در هکتارها زمین از بین برود؛ بنابراین لازم است تا کشاورزان در زمان برداشت به نکات ایمنی توجه داشته باشند و با اقدامات پیشگیرانه از وقوع این حادثه در مزرعه جلوگیری کنند.

ذوالفقاری ادامه داد: یکی از علل وقوع آتش‌سوزی در مزارع، انباشته شدن کاه و کلش و باقیمانده محصول در مزرعه است، بنابراین کشاورزان باید هرچه سریع‌تر نسبت به جمع‌آوری محصول اقدام کنند؛ وی از کشاورزان خواست تا از آتش زدن باقی مانده کاه و کلش در مزارع نیز خودداری کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران افزود: ایجاد جاده دسترسی در مزارع، تسریع در جمع‌آوری محصولات، ذخیره آب در حوضچه‌های مصنوعی، در دسترس بودن ادوات کشاورزی نظیر تراکتور، جلوگیری از قرار گرفتن اشیاء براق در مزارع و وجود کپسول‌های آتش‌نشانی از جمله اقدامات مهمی است که می‌تواند از گسترش آتش‌سوزی در مزارع جلوگیری کند.

وی گفت: متأسفانه برخی از مردم با حضور در تفرجگاه‌ها و حاشیه رودخانه‌ها به روشن کردن آتش یا پرتاب ته سیگار روشن اقدام می‌کنند که این امر نیز خطر وقوع آتش‌سوزی را افزایش می‌دهد و برای حفظ دسترنج یکساله کشاورزان بهتر است از ورود افراد به مزارع جلوگیری شود.

ذوالفقاری همچنین از هماهنگی و مکاتبه‌های لازم جهاد کشاورزی شهرستان‌های ۱۶گانه استان با فرمانداران و بخشداری‌ها برای اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به کشاورزان و اقدامات ایمنی در صورت وقوع حادثه خبر داد.

شناسایی کانون‌های بحران در پایتخت

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در این باره از شناسایی کانون بحران آتش‌سوزی خبر داد و گفت: کانون بحران در استان تهران بیشتر در پارک‌های جنگلی اطراف تهران، که در ۴ روز اخیر شاهد برخی از آتش‌سوزی‌ها بودیم، به‌عنوان ‌مثال در مناطق ۲۲، ۱۳، پارک جنگلی چیتگر وسرخه‌حصار به چشم می‌خورد.

«احمد طاهری» کل منطقه شمیران، از لواسان و اوشان فشم گرفته تا دیگر مناطق مانند پارک خجیر و مراتع اطراف آن کانون بحران است ضمن اینکه مراتع اطراف فرودگاه امام(ره) و اطراف بهشت‌زهرا(س) نیز مستعد آتش‌سوزی است.

وی گفت: ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی استان تهران به صورت ۲۴ ساعته در آماده باش هستند. همچنین این نیروها به صورت شبانه‌روزی در حال رصد اوضاع حاکم بر منابع طبیعی هستند.

مدیرکل منابع طبیعی استان تهران ادامه داد: به محض وقوع آتش‌سوزی نیروهای آتش‌نشانی با امکانات کامل پای کار آمده‌اند و نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی نیز در کنار آتش‌نشانان برای اطفای حریق حضور دارند.

این مسئول منابع طبیعی استان تهران افزود: ۹۵ درصد آتش‌سوزی‌ها منشأ انسانی دارد و با توجه به گرمی هوا و مهیا بودن شرایط برای وقوع هرگونه حریق، کوچک‌ترین بی‌احتیاطی و سهل‌انگاری می‌تواند به حادثه بزرگی منجر شده و خسارت‌های جبران‌ناپذیری متوجه عرصه‌های منابع طبیعی شود.

وی یادآور شد: با عنایت به تأثیرگذاری رسانه‌ها در جهت‌دهی به افکار عمومی و تغییر نگرش‌ها، اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی می‌تواند در ارتقای آگاهی عمومی و مشارکت مردمی در پیشگیری از وقوع هرگونه آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی تأثیرگذار باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از عموم مردم، گردشگران و مسافران درخواست کرد که هنگام مراجعه به عرصه‌های جنگلی و مرتعی ضمن مراقبت از این سرمایه‌های ملی، از روشن کردن آتش و رها کردن بطری و اجسام شیشه‌ای در طبیعت به جد خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه آتش‌سوزی فوراً مراتب را از طریق شماره تلفن ۱۵۰۴ به یگان حفاظت منابع طبیعی اطلاع دهند.

برگزاری رزمایش مقابله با آتش‌سوزی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران از برگزاری رزمایش مقابله آتش‌سوزی‌های احتمالی در عرصه‌های منابع طبیعی استان تهران در آینده نزدیک خبرداد و گفت: ارزیابی آمادگی و توانمندی نیروهای منابع طبیعی در ابعاد مختلف و آشنایی بیشتر نیروها با شیوه‌های اطفای حریق از اهداف اصلی این رزمایش است.

طاهری ادامه داد: در این رزمایش علاوه بر حضور تیم‌های اطفای حریق منابع طبیعی، دستگاه‌ها و نهادهای خدماتی و امدادی همچون سازمان آتش‌نشانی، هلال‌احمر، نیروهای شهرداری، محیط زیست و همچنین سازمان‌های مردم نهاد و همیاران طبیعت نیز شرکت خواهند داشت.