تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۴

آیا ارتش اسرائیل از جنگ با لبنان درس گرفته است؟ آیا تمامی اشتباهاتی را که مرتکب شد جبران کرد؟ آیا اعتماد نیروهای ذخیره خود را به دست آورد؟

در مورد اعتماد و اطمینان نیروهای اصلی چه اقدامی صورت گرفته است؟ چه پاسخی به ساکنان جنوب سرزمین‌های اشغالی در مورد موشک‌های قسام می‌توانیم بدهیم؟ آیا حزب‌الله بار دیگر مسلح شده است؟

این پرسش‌ها بخش کوچکی از سؤالاتی است که هر کسی در اسرائیل مایل است از رئیس ستاد ارتش بپرسد. با این حال این سؤالات بار دیگر معلق خواهد ماند چرا که رئیس ستاد ارتش از انجام هرگونه مصاحبه‌ای خودداری می‌کند. او از یک سال و 3 ماه قبل که بر منصب خود نشسته، اصرار دارد که سکوت اختیار کرده و به پرسش‌های رسانه‌ها و مردم پاسخ نگوید.

رئیس ستاد ارتش در ظاهر نباید گزارش‌های خود را به رسانه‌ها بدهد بلکه باید آنها را به وزیر دفاع و نخست‌وزیر و همچنین کمیته روابط خارجی کنست ارائه کند که مسئولیت نظارت بر ارتش را نیز بر عهده دارد.

با این حال فرهنگ مصاحبه‌های جدی رؤسای ستاد ارتش اسرائیل در مناسبت‌های مهم یک اهمیت غیررسمی دارد. فرض بر این است که خبرنگاران زبان گویای مردم هستند و اظهارات رئیس ستاد در واقع ارائه حقیقت به مردم است.

رئیس ستاد نباید در مورد مسائل فوق محرمانه سخن بگوید و نباید وارد بحث‌ها و سؤالات سیاسی شود ولی در هر حال باید گزارش‌های دوره‌ای ارائه کند.

این موضوع در اسرائیل اهمیت فراوانی دارد چرا که ارتش بیشترین سهم را از بودجه در اختیار دارد و پدران اسرائیلی موظف هستند که فرزندان خود را در اختیار ارتش بگذارند،به همین دلیل آنها حق دارند.

در اسرائیل، ارتش همواره از جریان‌های مسئول بوده و نحوه فعالیت و قدرت و سرنوشت آن برای همه مهم است.در مورد اشکنازی گفته می‌شود که وی هر چند که مصاحبه‌های رسمی با رسانه‌ها ندارد ولی سخنانی را با برخی روزنامه‌نگاران رد و بدل می‌کند و افسران زیر دست وی نیز اجازه چنین مصاحبه‌هایی را دارند. از میان این مصاحبه‌ها می‌توان به نکاتی نه چندان محرمانه در مورد ارتش اسرائیل دست یافت.

سیاست سکوت ارتش در چند ماه نخست پس از جنگ با لبنان، سیاستی صحیح بود چرا که در آن زمان ارتش در وضعیتی نابسامان قرار داشته و باید روحیه سربازان بازسازی می‌شد نه اینکه آنها را درگیر حرف و حدیث کرد. این سیاست پاسخی نیز به مصاحبه‌های جنجالی برخی ژنرال‌ها تا زمان جنگ بود.

سکوت اختیار کردن در مرحله اول، تحسین همگانی را در بر داشت ولی پس از آن این پرسش ایجاد شد که فرد ساکت احتمالا چیزی برای گفتن ندارد. اکنون تردیدهای زیادی در مورد وضعیت ارتش و شرایط آینده به وجود آمده است.

به‌عنوان مثال می‌توان گفت نتایج آخرین نظرسنجی‌ها مشخص کرده که بازسازی روحیه سربازان ذخیره ارتش پس از جنگ با لبنان تبدیل به امری بسیار دشوار شده است. این پرسش اکنون به شدت مطرح است که آیا ارتش اسرائیل از جنگ با لبنان درس گرفته و خود را بازسازی کرده است؟

ترس از بی اعتمادی

تا پیش از ریاست گابی اشکنازی، فرماندهان سابق ستاد ارتش در برخی مناسبت‌های مهم از قبیل روز استقلال اقدام به پاسخگویی به برخی پرسش‌های داغ رسانه‌ها می‌کردند.

رئیس کنونی ستاد تنها در برخی مناسبت‌های عادی اظهاراتی داشته  و خود را از تیررس سؤالات سخت به دور نگه داشته‌است. سکوت اشکنازی قانونی و دمکراتیک نیست و او در زمان طولانی نمی‌تواند اعتماد مردم را به‌خود جلب کند.

Maariv.com
3 می‌ 2008