تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۹

رئیس پلیس آگاهی فرماندهی انتظامی استان زنجان گفت: ۲ نفر از سارقان حرفه‌ای و سابقه‌دار با تلاش پلیس آگاهی این استان در دام قانون افتادند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، سرهنگ کارآگاه جعفر رحمتی یکشنبه ۱۴ اردیبهشت افزود: این سارقان که بومی نیز بودند در بازجویی‌های فنی و تخصصی پلیس به انجام ۱۶ فقره سرقت از منازل شهر زنجان معترف شدند.

وی اظهار کرد: در این رابطه یک نفر به‌عنوان مالخر دستگیر شد، طلاهای سرقتی از این مالخر طلافروش کشف، مغازه پلمب و برای نامبرده نیز قرار مجرمیت صادر شد.

رحمتی افزود: این ۲ سارق حرفه‌ای، بیشتر منازل قرارگرفته در طبقه نخست آپارتمان‌های شمالی را برای سرقت انتخاب می‌کردند، این ۲ متهم از طریق تراس وارد منازل موردنظر شده و سپس دست به سرقت وجوه نقد، زیورآلات و طلاجات، گوشی موبایل، ریش‌تراش، تبلت، لپ‌تاپ و ظروف مسی، می‌زدند.

رئیس پلیس آگاهی استان زنجان به عموم مردم توصیه کرد از خالی گذاشتن منازل خود در حد امکان خودداری کنند و نسبت به ایمن‌سازی درب‌ها و پنجره‌ها بی‌تفاوت نباشند.

رحمتی افزود: صاحبان منازل از قرار دان اقلام و اشیاء قیمتی و کم‌حجم، وجوه نقد و کارت‌های بانکی در مقابل دید سارقان خودداری کنند و در مسافرت‌ها یا ترک منزل، آن‌ها را نیز همراه خود برده و در غیر این صورت در قسمت‌های مختلف خانه پنهان کنند تا سارقان به سهولت و یکجا به سرقت نبرند.

وی تصریح کرد: سارقان حرفه‌ای برای انجام سرقت یک فرصت ۲ تا ۱۰ دقیقه‌ای را در نظر می‌گیرند و اگر اشیاء قیمتی، وجوه نقد و کارت‌های بانکی، در محلی مطمئن اختفا شود در این صورت زمان طلایی از سارقان گرفته می‌شود.

رئیس پلیس آگاهی زنجان، همچنین از دستگیری سه سارق خودرو در زنجان خبر داد و گفت: این سه سارق حرفه‌ای و سابقه‌دار بومی نیز از فروردین‌ماه تاکنون، مبادرت به سرقت ۲۹ دستگاه خودروی سواری پراید مدل ۸۰ تا ۸۵ در شهر زنجان کرده بودند.

رحمتی افزود: این سارقان پس از سرقت خودرو، غالبا قطعات و محتویات درون این خودروها را برداشته و نسبت به فروش آن‌ها اقدام می‌کردند، در این رابطه نیز یک مالخر شناسایی و دستگیر شد و مغازه این فرد متخلف پلمب و برای سارقان نیز قرار مجرمیت صادر شد.   

وی اظهار کرد: برای جلوگیری از سرقت وسایط نقلیه، لازم است رانندگان و صاحبان خودروها از پارک و رها کردن خودروها در مکان‌های خلوت و تاریک خودداری کنند و استفاده از ابزار ترکیبی دزدگیر و قفل پدال و فرمان را نیز جدی بگیرند و در صورت امکان برق خودرو را قطع کنند.  

رحمتی گفت: اغلب این سرقت‌ها به دلیل سهل‌انگاری و بی‌احتیاطی صاحبان خودروها انجام می‌شود، از شهروندان خواست با رعایت نکات ایمنی در حفظ و نگهداری اموال خود، سارقان را دررسیدن به اهدافشان ناکام بگذارند.