فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: ۲۵ محیط‌بان سال ۹۸ در مراحل دستگیری سودجویان تهدید کننده حیات وحش در استان مصدوم شدند.

به گزارش همشهری‌آنلاین، حسن قاضی‌نژاد دوشنبه ۱۱ فروردین در گفت‌وگو با ایرنا ابراز داشت: محیط‌بانان استان سمنان در مراحل دستگیری شکارچیان غیر مجاز به دلیل پرت شدن از ارتفاع و تیراندازی از سوی متخلفان دچار سانحه شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان ادامه داد: ماموران یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان به صورت شبانه‌روزی برای برخورد با دست‌ درازی سودجویان و تهدیدکنندگان حیات وحش استان آماده باش هستند.

وی بیان کرد: تهدیدکنندگان حیات وحش در شرایط فعلی که آحاد جامعه درگیر شیوع ویروس کرونا هستند دست از تهدید جانوران حیات وحش نکشیدند و در شرایط مختلف به دنبال دستبرد به طبیعت هستند.

قاضی‌نژاد تصریح کرد: از بیست و نهم اسفند تا نهم فروردین جاری هفت شکارچی غیر مجاز در استان سمنان با هوشیاری ماموران یگان حفاظت حفاظت محیط‌زیست استان سمنان دستگیر شدند.

وی خاطر نشان کرد: از بیست و نهم اسفند تا نهم فروردین پنج قبضه چاقو، پنج دوربین، ۲۰ عدد فشنگ و سه عدد تفنگ از هفت شکارچی دستگیر شده در استان سمنان کشف شد.

وی یادآور شد: از مجموع هفت شکارچی دستگیر شده، سه شکارچی قصد شکار مرال در جنگل رودبارک را داشتند و چهار شکارچی بعد از شکار و تلف کردن ۲ راس از چهارپایان حیات وحش دستگیر شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار داشت: شهروندان استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف مشاهدات خود را با تماس با شماره تلفن ۱۵۴۰ به منظور بررسی و رسیدگی گزارش دهند.

۱۶درصد از مناطق حفاظت شده کشور در استان سمنان وجود دارد و حدود ۳۰ درصد از انواع گونه های گیاهی و جانوری کشور از جمله گونه های خاصی مانند یوزپلنگ آسیایی، پلنگ ایرانی، زاغ بور و گورخر ایرانی در این استان زیست می کنند.

پارک ملی کویر گرمسار و پارک توران یا خارتوران ۲ ذخیره گاه حفاظت شده حیات وحش مهم دنیا در استان سمنان است و هم چنین استان سمنان منطقه‌های حفاظت شده در محدوده جنگل ابر و پرور و پنج منطقه شکار ممنوع دارد.

مناطق حفاظت شده در استان سمنان ۲.۳ میلیون هکتار است و در مجموع بین ۱۵ تا ۲۰ هزار هکتار عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان است که نیاز به حفاظت دارد.

برچسب‌ها