رئیس سازمــــــان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با بیان اینکه از هیچ دشت کشور حتی در پربارش‌ترین نقاط کشور نمی‌توان برداشت آب داشت، اعلام کرد: ۴۲۰‌دشت کشور ممنوعه است و درصد فرونشست آنها بسیار زیاد است.

همچنین ۱۵۰‌دشت‌ حوضه آبخوان ندارند و به‌طور کلی، ۹۰‌درصد دشت‌های کشور از حالت تعادل خارج شده‌اند. علیرضا شهیدی، صبح دیروز در نشست تخصصی فرونشست (پدیده‌شناسی، پایش و پهنه‌بندی خطر) که در سازمان نقشه‌برداری برگزار شد، افزود: از ۴۳ حادثه و مخاطرات طبیعی، ۳۴‌مورد در ایران اتفاق می‌افتد و سازمان نقشه‌برداری وظیفه دارد این مخاطرات را مثل سیل، زلزله، بحران آب و گردوغبار شناسایی کند. به گزارش ایرنا، شهیدی گفت: مردم کمتر با واژه فرونشست آشنایی دارند. درحالی‌که در سال‌های اخیر زلزله خاموش در حال اتفاق است.

او افزود: اگر ساختمان، سد یا جاده‌ای با ۷ ریشتر زلزله تخریب شود، به‌دلیل اتفاق فرونشست در پایه‌ها، این سازه‌ها با ۴‌ریشتر زلزله نیز تخریب می‌شوند، چون فرونشست پایه فونداسیون‌ها را تضعیف می‌کند. رئیس سازمان زمین‌شناسی گفت: در سال‌۹۸ و در هفته مخاطرات طبیعی، ۵ اطلس نقشه توسط سازمان زمین‌شناسی تولید شده که یکی از آنها به‌طور تخصصی به فرونشست و مخاطرات آنها و میزان فرونشست دشت‌ها پرداخته است. رئیس سازمان زمین‌شناسی اظهار داشت: با توجه به اعلام جهانی اگر یک دشت، ۴‌میلی‌متر فرونشست داشته باشد، مخاطره است و این در حالی است که بیشتر دشت‌های ایران روزی یک میلی‌متر فرونشست دارند که آمار بسیار نگران‌کننده‌ای است.

مدیرکل دفتر حفاظت و بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی وزارت نیرو نیز در این نشست گفت: باید دور کل کشور خط قرمز بکشیم، چون از هیچ دشت کشور حتی در پربارش‌ترین نقاط کشور نمی‌توان برداشت آب داشت. عبدالله فاضلی گفت: ۴۲۰‌دشت کشور، دشت ممنوعه هستند و نباید از آنها آب برداشت کرد. وضع دیگر دشت‎های کشور هم بهتر نیست. وی افزود: در گذشته سیاست‎های غلطی در توسعه کشاورزی داشتیم و هجوم زیادی به منابع آب زیرزمینی شد. فاضلی با اشاره به برداشت‎های بی‎رویه از آب‎های زیرزمینی در عرصه کشاورزی، گفت: چاه‎های برقی آب، در ۲۴‌ساعت اصلا خاموش نمی‎شوند و اگر با این روند پیش برویم، نصف دشت‌های کشور، خشک و خالی از سکنه خواهند شد. مدیرکل دفتر بهره‌برداری منابع آب زیرزمینی وزارت نیرو با اشاره به بازدید وضعیت دشت مهیار، گفت: در این دشت به‌طور بی‌رویه برداشت آب صورت می‌گیرد و هیچ مقامی نیز مانع آن نمی‌شود، چون منافع عمومی کشور را مدنظر ندارند.

 معاون امور آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور هم در سخنانی اعلام کرد: گزارش‌های دریافتی سازمان مدیریت بحران حاکی از افزایش نرخ فرونشست در کل کشور است و ما نگران اتوبان‌ها و بزرگراه‌های کشور هستیم که یکباره گودال‌های بزرگ ایجاد نشود و خودروها را سرنگون نکنند. محمدفرید لطیفی گفت: وزارت جهادکشاورزی در زمینه فرونشست بموقع عمل نکرده و حوضچه‎های زیرزمینی آب و آبخیزها از بین رفته‎اند. به گفته وی، حلقه مفقوده در مدیریت فرونشست، در حوزه کشاورزی و مدیریت منابع آب است.

لطیفی ادامه داد: ٤١٣‌میلیارد مترمکعب آب در کشور داریم که ٧٠‌درصد آن تبخیر می‎شود، باید بررسی شود که برای این تبخیر چه اقدامی باید صورت بگیرد و چطور می‎توان آن را کاهش داد. محمدجواد بلورچی، کارشناس زمین‌شناسی نیز در نشست تخصصی فرونشست، خشکیدگی و کاهش سطح آب دریاچه ارومیه را به‌دلیل احداث ۶۰‌هزار حلقه چاه برای برداشت آب‎های زیرزمینی اعلام کرد و گفت: وزارت کشاورزی مسئول افزایش کشاورزی در کشور است و آب بیشتری استفاده می‌کند. وزارت نیرو نیز متولی تامین انرژی کشور است و مانع از برداشت بی‌رویه آب می‌شود که باید این تضادها برطرف شود. بلورچی تأکید کرد: فرونشست بدون بازگشت است. اگر یک دهه پیش مقابله با این پدیده را آغاز کرده بودیم، خیلی از دشت‎ها را می‎توانستیم از مرگ نجات دهیم.

برچسب‌ها