معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران با انتقاد از تاخیر در افتتاح جاده جایگزین سد هراز گفت: باید این جاده تا پیش از آغاز فصل کوچ آملی‌ها به ییلاقات زیر بار ترافیکی برود و هیچ عذری پذیرفته نیست.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، فصل کوچ عشایر آمل به ییلاقات اواخر فروردین ماه هر سال است ولی علاوه بر عشایر، تعداد زیادی از جمعیتی که در شهرها و روستاهای شهرستان اسکان دارند، بخشی از کار کشاورزی و باغداری آنها در مناطق ییلاقی است که اغلب در فصل بهار و تابستان به مناطق بالادست کوچ می‌کنند. خوش‌نشینان نیز کوچ تابستانی به مناطق بالادست دارند.

مهدی رازجویان  افزود: پروژه‌های نوستالوژیک و بزرگ زیادی در استان رسوب پیدا کرده است که باید هرچه سریع‌تر به پایان برسند و یکی از آنها همین جاده انحرافی هراز است.  

وی گفت: یکی از طرح‌های بزرگ، سد هراز و چهارخطه شدن این جاده بسیار استراتژیک است که به اندازه کافی طولانی شده است.  

معاون عمرانی استاندار مازندران تاکید کرد: یکی از وعده‌های مسئولان طرح، بهره‌برداری از جاده جایگزین سد هراز با اعمال استانداردها تا پایان پاییز امسال بود که این تعهد محقق نشده است.  

رازجویان گفت: در گذشته مسائلی مانند کمبود اعتبار بهانه تاخیر در پیشرفت پروژه سد هراز بود، اما در سال‌های اخیر اعتبارات خوبی به پروژه تزریق شد که راه هر بهانه‌ای را بسته است.  

تزریق ۵۰ میلیارد تومان اعتبار جدید 

وی افزود: ۵۰ میلیارد تومان دیگر به پروژه سد هراز اعتبار تزریق خواهد شد، متولیان و مسئولان شهرستان آمل موظف هستند تا پیش از فرا رسیدن فصل کوچ به ییلاقات جاده جایگزین را افتتاح کنند.  

معاون استاندار اظهار کرد: گزارش‌های  بسیاری از انتقاد مردم آمل برای ترافیک سنگین پایان هفته و یک‌طرفه شدن جاده هراز در فصل کوچ داریم که این مساله برای مدیریت استان مازندران پذیرفته نیست.

رازجویان گفت: توسعه شهرستان آمل به دلیل عقب‌افتادگی در بهره‌برداری از طرح‌های زیرساختی و عمرانی هنوز ممکن نشده است و ظرفیت‌های بالقوه این شهرستان نیز هنوز به اندازه مناسب مورد بهره‌برداری قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: وظیفه همه ما خدمت به مردم است و برای استان گردشگرپذیر مازندران با اهدافی که برای آن ترسیم شده جای وقفه در اجرای طرح‌های زیرساختی وجود ندارد.  

ساخت سد هراز که به عنوان سد " منگول " هم در طراحی‌های اولیه شناخته می‌شود در سال‌های ۶۹ و ۷۰ ردیف اعتباری در بودجه ملی کشور گرفت، اما به دلیل اختلافات زیست‌محیطی و اجتماعی، عملیات اجرایی آن حدود ۱۸ سال بعد در سال ۸۸ آغاز شد.

سد مخزنی هراز روی رودخانه‌ای با همین نام در آمل در حال ساخت است و با آبگیری آن بخشی از جاده بین‌المللی و یکصدساله هراز نیز به عنوان اصلی‌ترین راه اتصال پایتخت به مازندران به زیر آب خواهد رفت.

برای تداوم بهره‌برداری از جاده هراز که سالانه میزبان ده‌ها میلیون تردد است، جاده‌ موقت جایگزین به طول  ۴ کیلومتر در حال ساخت است که از بالا و مجاور محل ساخت سد عبور خواهدکرد که به صورت تک‌مسیر و از سمت شمال به جنوب است.

بر اساس برنامه‌ریزی قرار است جاده انحرافی برای ادامه ساخت سد هراز حدود یک سال به صورت موقت برای کاهش بار ترافیکی استفاده شود و در این مدت جاده اصلی جایگزین به طول ۱۱ کیلومتر احداث شود که ۴ بانده و با شیب ۶ درصد و کاملا استاندارد خواهد بود.

کار ساخت این محور قرار بود پاییز امسال به پایان برسد و اواخر این فصل زیر بار ترافیک برود، وعده‌ای که معاون عمرانی استاندار مازندران مهر ماه امسال پس از بازدید از طرح به مردم منطقه داده بود و اکنون نیز ضرب‌الاجل تعیین کرده است.

یکی از مشکلات در اتمام بموقع و بهره‌برداری از این محور اعمال استانداردهای جهانی برای آن بوده است و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران تاکید کرده است که اجازه نخواهد داد این محور بدون رعایت استاندارد تعریف شده زیر بار ترافیک برود. شرط راهداری تجاوز نکردن شیب محور از ۶ درجه، داشتن شانه‌خاکی در همه طول محور و تعریض برای ایمنی بوده است.

راهداری مازندران همچنین شرط گذاشت که برای رعایت امنیت محور حتی ۲۰۰ متر از تونل ساخته شده باید لاینینگ شود.