به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها و به همت فعالان و سازمان‌های مردم نهاد حامی محیط زیست، طرح پاکسازی از زباله تالاب بین‌المللی آجی‌گل در بخش مرزی داشلی‌برون شهرستان گنبدکاووس انجام شد.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، این طرح روز جمعه و به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها با مشارکت بیش از ۵۰ نفر از دوستداران محیط زیست فعال در سازمان‌های مردم نهاد و برخی از مردم محلی شهر مرزی اینچه‌برون با حضور در تالاب آجی‌گل انجام و زباله‌های رها شده در حاشیه این تالاب جمع‌آوری شد.

رییس اداره محیط زیست دریایی و تالاب‌های اداره کل محیط زیست استان گلستان در حاشیه این برنامه گفت: همه ساله به مناسبت ۱۳ بهمن به عنوان روز جهانی تالاب‌ها، برنامه‌ای با حضور فعالان و گروه‌های حامی محیط زیست برگزار می‌شود که امسال با هدف حضور حداکثری دوستداران محیط زیست و استفاده از روز تعطیل (جمعه) این برنامه دو روز جلوتر به اجرا گذاشته شد.

وحید خیرآبادی افزود: هدف اصلی برنامه‌ریزی در روز تالاب‌ها، آشنایی هرچه بیشتر و بهتر جوامع محلی، فعالان این عرصه، دانشجویان و مردم به اهمیت تالاب‌هاست تا برای حفاظت از این ذخیره‌گاه‌های زیستی بسیج شوند.

وی گفت: بر اساس شعار سال جاری روز جهانی تالاب‌ها، معیشت جوامع محلی به وجود این مکان‌ها بستگی دارد و زندگی در تالاب‌ها شکوفا خواهد شد که جایگاه این محیط‌ها به دلیل وجود ۵ تالاب بین‌المللی در گلستان ویژه است.

خیرآبادی بیان کرد: تالاب‌های آلماگل، آلاگل، آجی‌گل، گمیشان و بخشی از خلیج گرگان که به عنوان تالاب در کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده، برای نگهداری مطلوب‌تر نیاز به توجه همگان دارد و تنها حفاظت دولتی نمی‌تواند ثمربخش باشد.

رییس اداره محیط زیست دریایی و تالاب‌های اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان تصریح کرد: در برنامه امروز، دو بحث کلاس آموزشی برای حاضران با کارکردهای تالاب، پرنده‌نگری در تالاب آلماگل و پاکسازی حاشیه تالاب آجی‌گل از پسماند زباله در دستورکار بود.

وی عنوان کرد: برنامه‌های امروز با حضور جمعی از فعالان دوستدار محیط زیست در قالب سازمان‌های مردم‌نهاد "پیشگامان دکتر بسکی"گنبدکاووس، "اینجا زمین من است" از شهرستان گرگان و یک گروه از شهرستان کردکوی برگزار شده است.

رییس اداره محیط زیست دریایی و تالاب‌های اداره کل محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: برای نگهداری تالاب‌ها از قبیل لایروبی و حفاظت، وزارتخانه‌های مختلف اعتبارات خاص خود را دارند اما سازمان حفاظت محیط زیست در راستای پیگیری برنامه‌های مدیریت زیست محیطی چهار تالاب بین‌المللی آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان در یک طرح ۵ ساله، بودجه‌ای سالانه تخصیص داده می‌شود که در سال جاری مبلغ این بودجه سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است.

برگزاری کلاس آموزشی در مجاورت تالاب آجی‌گل و پرنده‌نگری از دیگر برنامه‌هایی بود که همزمان با پاکسازی تالاب آجی‌گل از زباله و پسماند به اجرا درآمد.