مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: بیش از ۹۰۰ پزشک در این استان فعالیت می‌کنند که ۳۳ درصد آنها برای دریافت پایانه فروشگاهی (دستگاه کارتخوان) در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند و ۶۷ درصد باقیمانده تاکنون برای این امر اقدام نکرده‌اند.  

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، میرحیدر رضوی،  مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان چهارشنبه ۲ دی در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: پزشکان در صورت ثبت‌نام در این سامانه و استفاده از دستگاه کارتخوان تا پایان بهمن ماه جاری از حداکثر تشویق‌ها و تسهیلات قانونی از جمله بخشودگی جرایم مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.  

وی به تفاهمنامه بین سازمان‌های امور مالیاتی و نظام پزشکی کشور، اشاره و خاطرنشان کرد: این تفاهمنامه به منظور تسریع و ایجاد هماهنگی جهت اجرای کامل مفاد بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۹۸ کشور و تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، منعقد شده است.  

رضوی افزود: بر این اساس، نظام پزشکی با استفاده از ظرفیت‌ها و تمهیدات قانونی و حرفه‌ای نسبت به ثبت‌نام مشمولان در سامانه، تاکید می‌کند.  

وی تصریح کرد: امور مالیاتی نسبت به مشمولانی که ظرف مهلت مذکور به تکلیف قانونی خود اقدام نکنند، ضمانت اجراهای موضوع ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، حقوقی و مالیاتی را اِعمال می‌کند.  

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان بیان کرد: در صورت استفاده نکردن از کارتخوان، تمام تراکنش پزشکان مشمول مالیات قرار خواهد گرفت، پزشکان نسبت به ثبت‌نام و راه‌اندازی صندوق فروش تا پایان بهمن ماه از طریق سایت www.tax.gov.ir اقدام کنند.  

وی اظهار داشت: جریمه ثبت‌نام نکردن پایانه‌های فروشگاهی در سامانه موجب تعلق ۲ درصد درآمد و در صورت به‌کارگیری نکردن پایانه مذکور از ابتدای مهر سال جاری ۱۰ درصد درآمد، مشمول جریمه خواهد شد که غیرقابل بخشش است.  

رضوی گفت: پزشکان در صورت نصب دستگاه کارتخوان از تمام معافیت‌های قانونی برخوردار می‌شوند و فقط کارتخوان، پایه محاسبه مالیات نبوده بلکه ملاک، تکمیل اظهارنامه مالیاتی است.  

به موجب بند «ی» تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۸ و تبصره ۲ ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، تمام صاحبان حِرَف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آن‌ها توسط وزارت بهداشت و یا سازمان دامپزشکی صادر شده، مکلف به نصب، راه‌اندازی و استفاده از پایانه فروشگاهی از ابتدای سال ۱۳۹۸ هستند.