تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۸۷ - ۱۹:۲۶

ناصر کرمی: خوانندگان همشهری احتمالاً خبری در این روزنامه با تیتر تزلزل در نظریه تغییر اقلیم را خوانده‌اند.

خبری با این مضمون که دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی تایید کرد در ۱۰سال گذشته هیچ افزایشی در دمای کره زمین رخ نداده است و حتی می‌توان گفت متوسط دمای زمین در سال ۲۰۰۸ کمتر از سال ۱۹۹۷ خواهد بود.

البته نمی‌توان به طور قاطع ادعا کرد، گفته این مقام رسمی لزوما ناقض نظریه تغییر اقلیم است، چون آن نظریه به متوسط افزایش دما در دوره های طولانی توجه دارد و نه فقط یک دوره 10 یا 20ساله.

با این وجود تردیدی نیست که این گفته موضع مخالفان نظریه مذکور را محکم‌تر کرده و تردیدها را در باره مداوم و قطعی بودن افزایش دمای زمین بیشتر می کند.

اما دراین خبر به نقل از دانشمندان انگلیسی نکته ای ذکر شده که بسیار قابل تامل است: اینکه احتمال دارد کره زمین به صورت طبیعی راه مهار افزایش دما را پیدا کرده و روندی ناشناخته و کاملا خارج از اراده و تاثیر انسان در جهت عکس عوامل تغییر اقلیم وارد عمل شده باشد.

بر این اساس پیش بینی شده آنچه در سال ۱۹۹۷ مشاهده شد حداکثر دمای غیر طبیعی کره زمین بود وازاین پس اقلیم زمین شرایطی معمول پیدا خواهد کرد.

خودپالایی زمین البته یکی از رازهای شگفت‌انگیز تنها کره  قابل سکونت  در عالم هستی است. توانی عجیب که باعث شده شعله حیات در این سیاره بسیار بسیارکوچک (به نسبت دیگر اجرام سماوی) هرگز فروکش نکند.

نظریه ارائه شده مدعی بروز نمایه تازه‌ای از وجوه ناشناخته گستره حیات است و تاکیدی بر این انگاره که بشر البته قادر به تخریب بستر حیات خود هست، اما بی مقدارتر  از آن است که زمین را یکسر به کام نیستی فرو ببرد.

اگر این نظریه درست باشد تردیدی نیست که می توان گفت خبر مورد اشاره این نوشتار بزرگ‌ترین مژده به مردم جهان در 10 سال گذشته بوده است. مژده‌ای که به صورت بایسته مورد توجه رسانه‌های جمعی جهان قرار نگرفته است.