سومین روز نام‌نویسی یازدهمین دوره انتخابات مجلس با ثبت نام چند سیاستمدار هوادار احمدی‌نژاد، یک مجری تلویزیونی، چهره‌های اصلاح طلب و یکی از نمایندگان مجلس اول داوطلب همراه شد.

به گزارش همشهری آنلاین، سومین روز ثبت‌نام کاندیداهای مجلس یازدهم را می‌توان روز نام نویسی چهره‌های حامی محمود احمدی‌نژاد نامید. ۳ وزیر، یک استاندار، معلم اخلاق دولت احمدی‌نژاد و چند نماینده حامی او در ادوار مجلس امروز ثبت نام کردند. نکته جالب در میان صحبت‌های همه نامزدها تاکید آنها بر شفاف بودن دارایی‌ها و لزوم اعلام هزینه‌های تبلیغاتشان بود. موضوعی که فصل مشترک نظرات همه آنها با خبرنگاران بود. انتقاد از مجلس دهم و تاکید بر لزوم توجه به معیشت مردم هم موضوع دیگر مورد تاکید نامزها بود. اما چه کسانی امروز آمدند؟

  • احمدی‌نژادی‌ها به صف

محمد طریقت‌منفرد وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، محمد سلیمانی و رضا تقی پور، وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات، مرتضی آقاتهرانی معلم اخلاق احمدی نژاد، محمود احمدی‌بیغش و حجت‌الله دمیاد استانداران دولت احمدی‌نژاد، لاله افتخاری، زهره الهیان و ارسلان فتحی‌پور از جمله نمایندگان حامی احمدی‌نژاد در دوره‌های گذشته مجلس بودند که در انتخابات مجلس ثبت نام کردند.

ارسلان فتحی‌پور که در سه دوره مجلس هفتم، هشتم و نهم نماینده شهرستان کلیبر، خداآفرین هوراند (استان آذربایجان شرقی) بوده و از حامیان محمود احمدی نژاد نیز به شمار می رفت جزو اولین چهره‌های شاخصی بود که در ساعات اولیه سومین روز برای کاندیداتوری مجلس یازدهم ثبت نام کرد.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس هشتم، پس از ثبت نام در انتخابات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از استان آذربایجان شرقی و شهرستان‌های کلیبر، خداآفرین و هوراند در انتخابات شرکت می‌کنم، گفت: آمادگی دارم هزینه‌های انتخاباتی خود را شفاف اعلام کنم. همچنین الان هم آمادگی دارم اموال و دارایی‌های خود را اعلام کنم. بنا به گزارش ایسنا وی با بیان اینکه مردم از مشکلات اقتصادی گله‌مند هستند، اما در زمینه اقتصادی، مجلس دهم آنقدر که باید وقت نگذاشت، تصریح کرد: در مجلس یازدهم باید با قانون بتوانیم تحریم‌ها را دور بزنیم تا مشکلات اقتصادی کاهش یافته و اعتماد مردم به نمایندگان مجلس بیشتر شود.

  • سخنان آقاتهرانی و سلیمانی؛ اعضای حزب پایداری  

حجت الاسلام مرتضی آقاتهرانی نماینده مردم تهران در دوره نهم مجلس و دبیرکل جبهه پایداری، نبود نظارت مطلوب و مؤثر بر عملکرد دولت و وزرا را مهم‌ترین ضعف مجلس دهم دانست و گفت: نباید وضعیت دولت و مجلس به گونه‌ای باشد که مردم فریادشان بلند شود. بر اساس گزارش فارس، آقا تهرانی با بیان اینکه دوست دارم افراد خوب و جوانان انقلابی کاندیدای این دوره از انتخابات مجلس شوند،‌ افزود: با تعدادی از جوانان خوب و انقلابی هم تماس گرفتم و به آنها گفته‌ام که ثبت نام کنید، کمکتان می‌کنیم که به مردم، نظام و دولت خدمت کنیم.

محمد سلیمانی، عضو شورای مرکزی جبهه پایداری هم درباره اینکه آیا جبهه پایداری لیست مستقل برای انتخابات مجلس ارائه می‌کند،‌ افزود: تاکنون این مسئله مشخص نیست. وی درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش اظهار کرد: هر کسی که هزینه‌ای نامتعارف برای انتخابات انجام می‌دهد کاملا مشخص است و از مردم می‌خواهم به آنها رای ندهند.

  • امروز سه کرمانشاهی ثبت نام کردند

حجت‌الله دمیاد، زهره الهیان و سید قاسم جاسمی ۳ کرمانشاهی بودند که امروز برای مجلس یازدهم ثبت‌نام کردند. دمیاد که سال آخر دولت احمدی نژاد به عنوان نخستین کرمانشاهی استاندار این استان شد در گفت‌وگو با ایرنا، ضرورت حضور خود را وجود شکاف بین مردم و مسئولان عنوان و تصریح کرد: تلاش کنیم فاصله بین مردم و مسئولان کم شود. استاندار سابق کرمانشاه با تاکید بر اینکه به صورت مستقل در این دوره از انتخابات حضور یافته است، گفت: به صورت مستقل در این انتخابات شرکت خواهم کرد و تا آخر هم مستقل باقی خواهم ماند. سید قاسم جاسمی نماینده کرمانشاه در مجلس فعلی هم برای ادامه حضور در مجلس ثبت نام کرد.

زهره الهیان نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی هم پس از ثبت‌نام در یازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: من از حوزه انتخابیه تهران در انتخابات شرکت خواهم کردو بنای حضور مستقل در انتخابات را ندارم. اگر هم در لیست ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی نباشم از این لیست حمایت خواهم کرد.

  • انتقاد تند فعالان سیاسی اصواگرا از مجلس دهم

ابوالقاسم رئوفیان دبیرکل حزب ایران زمین گفت: مجلس دهم اصلا در تناسب و شان ملت بزرگ ایران نبوده است. وی با بیان اینکه به دلیل مشاهده ضعف‌های مجلس دهم حزب متبوعم یعنی حزب ایران زمین کمیته‌ای را با عنوان کمیته پاکسازی و سالم سازی تشکیل داد.که به دنبال آن بودیم که ببینیم چه کسانی رای مردم را می‌گیرند و به گّرده آنها سوار می‌شوند.

وی گفت: از جمله وظایف  احزاب و گروه‌های سیاسی آن است که مشکلات مجالس و یا افرادی که رای مردم را می‌گیرند و به گرده آنها سوار می‌شوند را معرفی کند لذا نباید این گونه افراد وارد مجلس شوند.این فعال سیاسی اصولگرا درباره حضورش در لیست جریان سیاسی خاصی گفت:‌ من چون حزب دارم و زیرمجموعه جبهه پیشرفت و رفاه و عدالت هستیم با این لیست وارد انتخابات خواهم شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا امیری‌کهنوج ، نماینده ادوار مجلس هم با بیان اینکه هزینه‌های انتخاباتی‌ام و لیست اموالم را برای مردم شفاف خواهم کرد،‌گفت: به عنوان یک طلبه این موضوع را وظیفه خود می‌دانم که جزئیات زندگی‌ام را به افکار عمومی اطلاع دهم.

وی با بیان اینکه وقتی مجلس مقتدر نباشد باعث ضعف نمایندگان هم خواهد شد،گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در انتقاد از مجلس دهم و نهیب به این دوره از مجلس بسیار درست است. امیری‌کهنوج درباره حضورش در لیست یک از طیف‌های سیاسی گفت:‌من از طیف اصولگرایان و لیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی وارد مجلس شده و کاندیدای حوزه انتخاباتی کهنوج هستم.

  • اصلاح طلبان هم آمدند

علیرضا رحیمی نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم نیز با حضور در وزارت کشور در انتخابات ثبت‌نام کرد. عضو هیأت رئیسه مجلس دهم درباره شفافیت هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت:‌ من مشکلی در این زمینه ندارم ولی باید این موضوع الزام قانونی شود تا همگان به آن تمکین کنند. رحیمی در گفت‌وگو با فارس گفت: من عضو جریان اصلاحات هستم اما تاکنون لیست این جریان نهایی نشده است.

رحمت‌الله بیگدلی عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت نیز با حضور در ستاد انتخابات کشور در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ثبت‌نام کرد؛ این حزب اصلاح طلب، اخیراً اعلام موجودیت کرده است و اعضای آن متشکل از جدا شدگان حزب اعتماد ملی هستند. وی درباره ایرادات مجلس دهم گفت:‌ من احساس می‌کنم که ما اصلا مجلس دهمی نداشتیم چرا که من معتقدم مجلس در رأس امور نبود.

بیگدلی تصریح کرد: در حکمرانی خوب همه چیز شفاف است و مسئولان و نمایندگان مجلس، دولت و دستگاه قضایی باید احساس کند که در اتاق شیشه‌ای قرار دارد و در این اتاق کشور را اداره می‌کند.

وی درباره حضورش در لیست انتخاباتی جریان و یا طیف سیاسی خاصی گفت: من چون عضو شورای مرکزی حزب جمهوریت و رئیس دفتر این حزب هستم قطعا با جریان اصلاح‌طلب وارد انتخابات خواهم شد و در حال رایزنی هستیم تا با یک لیست واحد وارد مجلس شویم. بیگدلی در پاسخ به اینکه آیا تنها گزینه حزب جمهوریت شما هستید گفت:‌ دوستان دیگر هم کاندید خواهند شد.

 علیرضا محجوب نماینده فعلی تهران هم هنگام ثبت نام گفت: انتخابات یازدهمین دوره مجلس انتخاباتی بسیار دشوار خواهد بود و ان‌شالله در جریان انتخابات پیش‌رو رقابت بسیار دشواری را شاهد خواهیم بود و از مردم می‌خواهم که با صندوق‌های رای قهر نکند.

  • حضور چهره‌های رسانه‌ای

پیام برازجانی، مدیرمسئول ماهنامه پیام آینده نیز امروز به عنوان دومین چهره رسانه‌ای در انتخابات مجلس یازدهم ثبت‌نام کرد.

علیرضا دهقان، گوینده اخبار ورزشی و از نمایندگان دوره هشتم مجلس شورای اسلامی نیز از دیگر افرادی بود که برای بازگشت به بهارستان ثبت نام کرد.  نماینده ادوار مجلس گفت:من پیش از این در مجلس هشتم حضور داشتم اما در دوره فعلی قرار است از حوزه انتخاباتی لنجان استان اصفهان کاندیدا شوم.

نماینده ادوار مجلس درباره اعلام هزینه‌های انتخاباتی‌اش گفت:من بازنشسته سازمان صدا و سیما هستم و تاکنون یک ریال هم هزینه انتخاباتی نداشته‌ام. ‌من نه خانه دارم نه ماشین. فقط یک ملک پدری در شهرستانم دارم. نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه وزارت ورزش و جوانان مولود مجلس هشتم است، افزود: هر رئیس‌جمهوری که روی کار می‌آید دوست، رفیق یا دوستان انتخاباتی‌شان را به وزرات ورزش و جوانان می‌آورند که اگر وارد مجلس شوم دیگر اجازه نخواهم داد نگاه رؤسای جمهور به ورزش نگاه طیفی خاص باشد.

  • رکورد پیرترین داوطلب انتخابات را شکست

کامل عابدین زاده نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی در حالی برای انتخابات دوره یازدهم ثبت نام می‌کرد که تنها یک سال با حداکثر سن قانونی فاصله دارد. وی اولین فرمانده سپاه خوی و نماینده دور اول چهارم و پنجم خوی در مجلس بوده است. عابدین زاده که از حوزه خوی در این دوره داوطلب شده است، درباره اینکه از کدام حزب شرکت کرده است، به ایرنا گفت: شما اگر به قانون اساسی مراجعه کنید نامی از حزب و جناحی نیامده است من براساس اصل قانون اساسی در انتخابات شرکت کرده ام.

وی درباره اینکه چه ضرورتی برای داوطلبی مجلس بعد از اینهمه سال احساس کرده اید، اظهار داشت: نمی خواستم بیایم مردم به من فشار آوردند و اصرار کردند. نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی به شفافیت در هزینه انتخاباتی کاملا معتقد بود و گفت: در سه دوره ای که در مجلس بودم درمجموع ۲۵ میلیون تومان هزینه کردم و در دوره اول هزینه انتخاباتی نداشته ام. بیشترین هزینه انتخاباتی دور پنجم بود که هواداران کمی شلوغ کردند.

عابدین زاده با بیان اینکه به دلیل فنی بودن رشته اش به کمیسیون‌هایی مرتبط با رشته تحصیلی خود یعنی مهندسی الکترونیک می‌رود، گفت: در دوره‌های دوم و سوم پزشکان به من اجازه ثبت نام ندادند و می گفتند ممکن است ناراحتی دوره ساواک عود کند.

برچسب‌ها