همشهری آنلاین: یک عضو شورای شهر تهران در خصوص یکی از موقوفات حاج حسین ملک در تهران هشدار داد و درخواست کرد شهرداری با همکاری بنیاد مستضعفان این ملک به جا مانده را ساماندهی کند.

به گزارش مهر، حجت نظری در جلسه علنی روز یکشنبه شورای اسلامی شهر تهران گفت: حاج حسین ملک یکی از بزرگ‌ترین واقفان آستان قدس رضوی است که موقوفات فراوان این فرهیخته ارجمند در حوزه فرهنگ و هنر باعث شده که یک مجموعه فاخر تحت عنوان موزه ملک در تهران شکل گرفته که باعث حفظ بخشی از میراث فرهنگی و هنری ایران شده است.

نظری افزود: مرحوم ملک سه یادگار در تهران دارد. خانه-باغ گلابدره که در کنار بوستان نفس قرار دارد و هنوز سالم و استوار است اما در فهرست آثار ملی کشور ثبت نشده و از اختیار خاندان ملک خارج شده است. دیگری خانه بازار بین‌الحرمین است که روزگاری خانه مرحوم ملک بوده و موزه و کتابخانه ملک در همین محل قرار داشت.

وی ادامه داد: این ملک با وجود برخی نواقص، مجموعا از وضعیت خوبی برخوردار و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت است. یادگار سوم خانه-باغ ملک در شهرری است که به قصر ملک نیز معروف است. این بنا توسط میرزا حسین خان از معماران به‌نام خراسانی، به سفارش حاج حسین ملک ساخته شد و در گذشته در طبقه اول آن مجالس روضه خوانی در ایام مختلف سال برگزار می‌شد و ناصرالدین شاه یکی از سفرهای فرنگ خود را از همین محل آغاز کرد.

به گفته وی، در دی‌ماه سال ۱۳۴۸ حاج حسین ملک این قصر را به اداره آموزش و پرورش وقت اهدا می‌کند تا در آن چند باب دبستان و دبیرستان احداث شود. قسمت اصلی قصر و بخشی از فضای مشجر آن باقی می‌ماند و بقیه فضاها تبدیل به مدرسه می‌شود. این بنا بعد از انقلاب توسط بنیاد مستضعفان مصادره و در ۱ مهرماه سال ۱۳۸۲ به شماره ۱۰۴۰۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت می‌شود.

نظری تاکید کرد: متاسفانه با وجود ثبت این بنا در فهرست آثار ملی، هر روز وضعیت آن بدتر از دیروز شده است.

وی ادامه داد: حال با توجه به وضعیت نامناسب این اثر تاریخی و احتمال تخریب بیشتر این بنای فاخر توسط باران‌های پاییزی، ضروری است شهرداری تهران در تعامل با بنیاد مستضعفان و همچنین وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این اثر که هم واجد ارزش تاریخی است و هم ارزش محیط‌زیستی دارد را تملک کرده و به فضای‌های عمومی شهر اضافه کند. فضایی فرهنگی که درخور شان حاج حسین ملک و مردم شهرری باشد و همه شهروندان بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

منبع: مهر