همشهری‌آنلاین: برگزارکنندگان آئین گرامیداشت روز جهانی صلح بیانیه‌ای را به مناسبت این روز منتشر کردند. 

به گزارش شهرنوشت، در بیانیه برگزارکنندگان آئین گرامیداشت روز جهانی صلح این چنین آمده است: «روز جهانی صلح هر ساله فرصتی است برای کنار هم بودن و اندیشیدن به زندگی بهتر برای همه انسان‌ها و ایستادن در کنار هم برای صلح. سخنی گزاف نیست اگر صلح را زبان مشترک همه ملل دنیا بدانیم و شاید به همین دلیل بوده است که سازمان ملل متحد، اصلی‌ترین هدف خود را حفظ صلح و امنیت بین‌المللی قرار داد و قوی‌ترین نقطه اتحاد ملت‌ها را جستجوی صلح دانسته است. بارها شنیده و خوانده‌ایم که صلح چیزی است فراتر از نبودن جنگ میان دولت‌ها. صلح در معنایی جامع، به معنای دوری از خشونت در همه ابعاد زندگی بشر است و ما به عنوان کسانی که هر ساله دور هم جمع می‌شویم تا از صلح بگوییم و دغدغه صلح داریم، باید صلح را از زندگی خویش آغاز کنیم.

در جهان آشفته‌ای که در آن قرار داریم، خشونت علیه انسان‌ها، تروریسم و جنگ‌هایی که افکار عمومی جهان را به خود مشغول کرده است، فرصتی برای پرداختن به ابعاد دیگر خشونت و مخاطراتی که ریشه‌های صلح جهانی را تهدید می‌کند، نگذاشته است و در میان این طوفان‌های رسانه‌ای که به مخاطره افتادن صلح را صرفاً خشونت‌های نظامی جلوه می‌دهند، ما شاهد به خطر افتادن ستون‌های حیاتی صلح جهانی هستیم که ریشه بسیاری از جنگ‌ها و خشونت‌های بعدی‌ست و در حقیقت بسیاری از جنگ‌ها را باید معلول بی‌توجهی به این خشونت‌های به ظاهر سفید و فاقد خونریزی دانست. روزی میراث فرهنگی بشری در افغانستان و عراق و سوریه قربانی خشونت و افراطی‌گرایی می‌شود و بنیان‌های تاریخی و فرهنگی وحدت ملت‌ها و انسان‌ها که صدها سال آنان را در کنار یکدیگر نگاه داشته است و ملتی را تشکیل داده است به دست تروریست‌ها تخریب می‌شوند و روزی دیگر در خشونتی پنهان محیط‌زیست کره زمین به خطر می‌افتد و صلح پایدار را به صلحی شکننده و رو به فروپاشی سوق می‌دهد.

امروز شاهدیم که خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم و فقر ناشی از آن، ریشه بسیاری از جنگ‌ها و ناآرامی‌ها و خشونت‌ها را از آفریقا تا خاورمیانه سبب شده است و هر روز با بی‌توجهی قدرت‌های بزرگ اقتصادی به موضوع تغییر اقلیم و گرمایش زمین که نمونه بارز آن بی‌توجهی به معاهده پاریس به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای حقوقی برای حفظ محیط‌زیست کره زمین و مقابله با تغییر اقلیم است، این عوامل پررنگ‌تر می‌شود. این بی‌توجهی دولت‌ها و به خصوص دولت‌های بزرگ به مخاطرات تهدیدکننده محیط‌زیست که تهدیدی برای صلح پایدار است، وظیفه جامعه مدنی و سازمان‌های مردم‌نهاد و تک تک کسانی را که دغدغه حفظ صلح دارند سنگین‌تر می‌کند.

ما برگزارکنندگان گرامیداشت روز جهانی صلح امیدواریم با توجه بیشتر به ابعاد گوناگون صلح و فراتر رفتن از ظواهر خشونت به سمت ریشه‌یابی و یافتن راه‌هایی برای از بین بردن آنها بتوانیم گامی به سمت صلح پایدار و تشویق شهروندان به اصلاح سبک زندگی خود در جهت ارتقای روابط صلح‌آمیز با محیط‌زیست برداریم.»