همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد به مسئولان هیأت‌های عزاداری محرم در این استان توصیه کرد که برای حفظ محیط زیست از ظروف تجزیه‌پذیر برای توزیع غذاهای نذری استفاده کنند.

به گزارش ایرنا، حال و هوای ایام محرم عطر و بوی خاص خود را دارد که در بخشی از آن نیز مردم در هیأت‌های عزاداری با صمیمیت و اخلاص در توزیع غذاهای نذری و آب، چای و شربت به یکدیگر کمک می‌کنند اما بهتر است هیات‌های عزاداری، تکایا، حسینیه‌ها و مساجد در ایام محرم و صفر به حفظ سلامت عزاداران حسینی و محیط زیست توجه ویژه‌ای داشته باشند.

دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در ایام محرم عشق و ارادت خود را به مولای خود حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به طرق مختلف به نمایش می‌گذارند.

در این ایام حجم نذورات بسیار زیاد بوده و نیاز است افراد اطلاعاتی در خصوص استفاده از ظرف مناسب برای توزیع آن‌ها داشته باشند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد روز شنبه در این باره گفت: هر ساله با فرا رسیدن ایام محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یکبار مصرف در مساجد، هیات‌ها و تکایای مذهبی در این استان و به طور کلی در کشور توزیع می‌شوند.

محسن جعفری‌نژاد افزود: تماس این ظروف با غذای گرم، چرب و داغ، خاصیت اسیدی ایجاد کرده و مواد بسیار خطرناکی تولید می‌کند که تهدیدی جدی برای سلامت شهروندان محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: مواد شیمیایی موجود در ظروف پلاستیکی باعث ایجاد اختلال‌های در عملکردهای مختلف فیزیولوژیک بدن و تغییر در عملکرد هورمونی آن می‌شود و این اختلال های هورمونی می‌تواند در ابتلای ما به چاقی و اضافه وزن نقش بسزایی داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بر سرطان‌زا بودن ظروف پلاستیکی در مصرف نوشیدنی‌های داغ و غذای چرب تاکید کرد.

جعفری‌نژاد از مردم استان خواست که تا حد امکان برای توزیع نوشیدنی‌های گرم مانند شیر و چای از لیوان‌های کاغذی (سلولزی) استفاده کنند زیرا تحقیقات نشان داده ظروف سلولزی و گیاهی در تماس با نوشیدنی و غذاهای داغ عاری از هرگونه اثرات مضری برای بدن است.

جعفری‌نژاد: سازگاری با طبیعت، تجزیه‌پذیری در خاک حداکثر پس از ۶ ماه از جمله مزایای استفاده از ظروف گیاهی است که  می‌تواند جایگزینی مناسب برای ظروف پلاستیکی یکبار مصرف محسوب شود.

وی از فعالان محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد خواست تا با انجام کار فرهنگی برای حذف این ظروف در میان خانواده‌ها و عزاداران و جایگزین کردن آن با ظروف یکبار مصرف گیاهی اقدام و برای حفاظت از محیط زیست استان تلاش کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: برای فرهنگ‌سازی در این زمینه‌ها ائمه جمعه و جماعات و مداحان نیز می‌توانند نقش بسزایی ایفا کنند و در این ایام که مردم بیشتر در مساجد و حسینیه‌ها حضور دارند در جلسات و سخنرانی‌های این ایام در انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی ورود داشته باشند.

وی به شهروندان و عزاداران توصیه کرد ضمن استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

جعفری‌نژاد از مسئولان هیات‌ها و تکایا نیز خواست در جمع‌آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند و با توجه به افزایش حجم آب گرفتگی معابر به دلیل ریختن ظروف در انهار، لازم است مساجد و تکایا نسبت به جمع‌آوری این ظروف پس از مصرف اقدام کنند.

برچسب‌ها