همشهری آنلاین: فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا گفت که اینستکس، سازوکار ویژه مالی اتحادیه بین اتحادیه اروپا و ایران، در چند روزآینده عملیاتی خواهدشد.

به گزارش یورونیوز،  موگرینی در جریان یک نشست مطبوعاتی مشترک با وزیر امور خارجه پاکستان در بروکسل افزود: «ما تمام تلاش خود را نه فقط از امروز، بلکه از همان زمان حصول توافق، از زمان اجرای آن و سپس تصمیم آمریکا برای خروج یک‌ جانبه از توافق هسته‌ای به کار گرفته‌ایم. ما به عنوان اتحادیه اروپا به همراه کشورهای امضاکننده برجام، چین، و روسیه و باقی اعضای جامعه بین‌الملل تمام آنچه می‌توانستیم را انجام دادیم و به تلاش‌های خود برای حفظ اجرای توافق، همان‌طور که تا به امروز بوده است ادامه می‌دهیم. »

مسئول سیاست خارجی و اقدام امنیتی اتحادیه اروپا گفت اعتقاد قاطع دارد که اینستکس آماده عملیاتی شدن است و امیدوار است تا با «عملیاتی شدن آن ایران همچنان به تعهداتش در قبال برجام پایبند بماند. »

سخنان موگرینی در حالی بیان شد که همزمان، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، بهروز کمالوندی گفته تولید اورانیوم ایران ۴ برابر شده و شمارش معکوس برای گذشت از مرز ۳۰۰ کیلوگرم آغاز شده است. این مقام ایرانی گفته است: «اروپایی‌ها تاکنون به تعهدات خود درباره برجام عمل نکرده‌اند و ایران در صورت عدم پاسخگویی اروپا و عدم احترام به تعهداتش در برجام، سرعت غنی‌سازی را افزایش داده و سریع‌تر خواهد کرد. »

بهروز کمالوندی می‌گوید اگر برای کشورهای اروپایی مهم است برجام را حفظ کنند باید تلاش خود را بکنند.