همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی اعلام کرد: هر سه تصفیه‌خانه فاضلاب چرم شهر تبریز که در سال‌های گذشته ایجاد شده، هم اکنون فرسوده شده و نیازمند بازسازی است.

به گزارش ایرنا، حمید قاسمی روز شنبه گفت: با پیگیری‌های محیط زیست استان مبنی بر اصلاح و ساماندهی تصفیه‌خانه‌های مزبور، مسئولان این مجموعه مکلف هستند نسبت به اجرای برنامه عملیاتی زیست محیطی در شهرک چرم شهر اقدام کنند.

وی اظهار داشت: با تغییر مدیریت شهرک چرم شهر که پیشتر در این زمینه دچار مشکلاتی بود، در حال حاضر روند اصلاح و ساماندهی تصفیه‌خانه‌های یاد شده سمت و سوی درستی به خود گرفته است که امیدواریم در آینده این اقدام تسریع شده و تصفیه‌خانه‌های سه‌گانه شهرک با فعالیت صددرصدی خود موجب کاهش آلودگی‌ها شود.

قاسمی با اشاره به آلایندگی واحدهای مستقر در چرم شهر تبریز، اضافه کرد: هم اکنون از مجموع ۳۵۰ واحد موجود در این شهرک تنها حدود ۹۰ واحد فعال است که از میان آنها نیز تعدادی از واحدها از آلایندگی بالایی برخوردار هستند و محیط زیست با ورود سریع و به موقع نسبت به اعمال قانون در این واحدها وارد عمل شده است.

به گفته وی، در این راستا تاکنون تعدادی از واحدهای آلاینده چرم شهر تبریز جریمه، تعلیق و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی با تاکید بر کمک دولت در بهبود وضعیت زیست محیطی چرم شهر تبریز، یادآوری کرد: دولت همچنان که برای چرم شهر مشهد اعتبارات مناسب و خوبی تزریق می‌کند، باید به تبریز نیز چنین توجهی داشته باشد.

چرم‌شهر تبریز به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده چرم ایران با داشتن حدود ۳۶۰ واحد و اشتغال‌زایی چهار هزار نفری، ۹۰ درصد صادرات چرم کشور را انجام می‌دهد.

این شهرک در نزدیکی روستای مایان در ۱۰ کیلومتری شمال غربی تبریز قرار دارد و ۴۵ درصد صنایع مربوط به چرم‌سازی ایران را در خود جای داده است.

چرم‌شهر تبریز در سه بخش چرم گوسفندی و بزی، گاوی و گاو میش فعال است و ظرفیت تولید سالانه ۵۰ میلیون فوت مربع چرم را دارد.