همشهری آنلاین: رئیس محیط زیست دریایی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: توسعه ساخت و ساز در سواحل مهم‌ترین عامل تهدیدکننده حیات لاک پشت‌های دریایی این استان است.

به گزارش ایرنا، محمدامین طلاب روز دوشنبه گفت: همچنین مهم‌ترین علت مرگ و میر لاک پشت‌های دریایی در آب‌های کم عمق ایرانی خلیج فارس گیر افتادن آنها در تورهای صیادی و خفگی ناشی از آن است.

وی بیان کرد: لاک پشت‌های دریایی از رده خزندگان و علاوه بر خونسرد بودن، با شش تنفس و برای تنفس پس از چند دقیقه مجبور به آمدن به سطح آب و هواگیری هستند.

طلاب افزود: بیشترین جمعیت لاک پشت‌های لانه‌گزین استان بوشهر در ۲ جزیره ام الگرم و نخیلو در پارک ملی دیر نخیلو است که تخم‌گذاری می‌کنند و در پارک ملی دریایی نای بند نیز علاوه بر پایش، حفاظت از لانه‌های لاک پشت‌های دریایی نیز انجام می‌گیرد.

طلاب ادامه داد: صیادی نکردن در مناطق تغذیه‌ای و تخم‌گذاری لاک پشت‌های دریایی و اصلاح ادوات صید و روش‌های بهره‌برداری شیلاتی می‌تواند در کاهش تلفات این جانوران مهم و شاخص سلامت دریاها موثر باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: اکنون طرح پایش لاک پشت‌های تخم‌گذار در مناطق لانه گزینی و مستعد در این استان توسط کارشناسان محیط زیست استان بوشهر با همکاری گروه‌های مردم نهاد و دانشگاه‌های معتبر در دست اجراست.

فرهاد قلی‌نژاد افزود: این طرح همه ساله از اواخر اسفند ماه تا اواسط تیر ماه در سواحل پارک ملی نایبند، جزایر پارک ملی دیر- نخیلو و سواحل اثر طبیعی ملی جزیره خارگو انجام می‌شود.

وی بیان کرد: برای حفاظت این جانوران، علامت‌گذاری لاک پشت‌های منقار عقابی که جزو گونه‌های بشدت در معرض خطر انقراض هستند انجام می‌شود.