همشهری آنلاین: سازمان مدیریت بحران کشور با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داد: با ورود سامانه بارشی از جنوب و غرب، استان‌های نیمه غربی و مرکز کشور از ورود این سامانه متاثر می‌شوند و احتمال طغیان روخانه‌ها در جنوب و جنوب غرب کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، پایگاه اطلاع رسانی سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد: یک سامانه بارشی از امروز، یکشنبه ۴ فروردین، از جنوب، جنوب غرب و غرب وارد کشور می‌شود. انتظار می‌رود که این سامانه از امروز تا سه‌شنبه غیر از مناطق جنوب شرق کشور در غالب نقاط کشور موجب بارش باران همراه با رگبار و رعد و برق و در ارتفاعات البرز و مناطق مرتفع زاگرس بارش برف شود.

با نفوذ توده هوای نسبی گرم از عرض‌های جنوبی، غالبا بارش باران را انتظار داریم و به همین سبب موجب ذوب برف و افزایش شدت روان آب و طغیان رودخانه‌ها در منطقه جنوب و جنوب غرب می‌شود.
همچنین به علت ناپایداری نسبی شدید و بالا بودن احتمال دما وقوع رگبار و رعد و برق و برخی نقاط تگرگ در مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب کشور پیش بینی می‌شود.

بیشینه بارش این سامانه در جنوب غرب و غرب کشور در استان‌های لرستان، ایلام، خوزستان، چهارمحال و کهگیلویه و بویر احمد پیش‌بینی می شود. بر این اساس با توجه به شدت و مدت بارش در جنوب غرب و جنوب کشور انتظار طغیان رودخانه‌ها، وقوع سیلاب همراه با رگبار و رعد و برق و وضع هوا در سایر استانها به شرح زیر پیش‌بینی می‌شود:

  • امروز، یکشنبه چهارم فروردین

رگبار و رعد و برق با احتمال وقوع سیلاب ناگهانی و بالا آمدن موقت رودخانه‌ها در استان هرمزگان و جزایر استان در خلیج فارس، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان و از اواخر وقت بارش باران و در برخی نقاط همراه با رگبار باران در استانهای ایلام، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، چهار محال بختیاری که با احتمال سیلابی شدن مسیرها و آبگرفتگی معابر است.

  • دوشنبه پنجم فروردین

بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب، طغیان رودخانه‌ها در استان های خوزستان، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، نیمه غربی و جنوب فارس و دامنه‌های زاگرس در جنوب اصفهان و بعد از ظهر و شب با شرایط طوفانی (رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقت) در غرب یزد، شمال اصفهان و جنوب استان مرکزی، همچنین بارش باران و در ارتفاعات بارش برف و لغزندگی جاده در جاده های کوهستانی و برفگیر استانهای لرستان، چهارمحال و بختیاری، زنجان، همدان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، ارتفاعات البرز در استانهای تهران، البرز، قزوین و سمنان و بارش باران همراه با احتمال آبگرفتگی معابر عمومی در گیلان و غرب مازندران.

  • سه‌شنبه ششم فروردین

بارش باران همراه با رگبار و رعدوبرق و وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در استان‌های خوزستان، ایلام، کرمانشاه، لرستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، جنوب فارس، غرب هرمزگان و جزایر خلیج فارس و دامنه‌های زاگرس در غرب اصفهان رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید با احتمال سیلابی شدن مسیرها در غرب استان یزد، غرب کرمان، قم. سمنان، خراسان شمالی. همچنین بارش برف و باران در ارتفاعات و جاده‌های کوهستانی زاگرس و البرز.

  • اقدامات زیر توصیه می‌شود

برای سفر در مسیرهای یاد شده لازم است برنامه‌ریزی با توجه به شرایط جوی انجام شود و طی روزهای آینده برای سفر در مناطق کوهستانی احتیاط لازم در نظر گرفته شود. همچنین از توقف درحاشیه و بستر رودخانه‌ها و مناطق مستعد سیلاب جدا خودداری شود.
به سبب بارش‌های قابل ملاحظه و رگبار و رعدوبرق، وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌ها در غرب و جنوب غرب کشور پیش بینی و توصیه می‌شود تمهیدات لازم از سوی مدیریت منابع آب بعمل آید.
به دلیل پیش بینی وقوع رعدوبرق در روزهای دوشنبه تا سه‌شنبه هفته جاری، صعودهای کوهستانی در البرز و به ویژه زاگرس توصیه نمی‌شود.