همشهری آنلاین: دانشمندان در دانشگاه کمبریج یک مدل سه‌بعدی واقعیت مجازی (VR) از سرطان ساخته‌اند که شیوه جدیدی برای بررسی این بیماری است.

به گزارش بی‌بی‌سی در این شیوه می‌توان نمونه تومور برداشته از بیمار را در جزئیاتش و از همه زوایا بررسی و هر سلول را نقشه‌برداری کرد.

پژوهشگران می‌گویند این روش جدید به شناخت ما از سرطان را افزایش خواهد داد و به و پژوهش برای درمان‌های جدید کمک خواهد کرد.

این پروژه بخشی از یک طرح پژوهشی بین‌المللی است.

پژوهشگران با برداشتن یک نمونه یک میلی‌متر مکعبی از بافت سرطانی شروع می‌کنند که حاوی حدود ۱۰۰۰۰۰ سلول است. بعد تراشه‌های باریکی از این بافت بریده و اسکن می‌شود. سپس ان را با مواد نشانگر رنگ‌آمیزی می‌کنند تا ترکیب مولکولی و خصوصیات ‌DNA این نمونه مشخص شود. تومور با استفاده از تکنیک واقعیت مجازی بازسازی می‌شود و این مدل سه‌بعدی را می‌توان در یک آزمایشگاه واقعیت مجازی آنالیز کرد.

سیستم‌های VR به کاربران متعدد از هر جایی از جهان اجازه می‌دهند تا تومور را بررسی کنند.

پروفسور گِرگ هنون رئیس «انستیتوی پژوهش سرطان کمبریج»‌ (CRUK) دراین‌باره گفت: «هیچ‌کس تابه‌حال جغرافیای یک تومور در این حد از جزئیات بررسی نکرده است؛ این روشی جدید برای بررسی سرطان است.»

طرح «تومور مجازی» بخشی از «جایزهای چالش بزرگ» این انستیتو است.

بااینکه نمونه بافتی برداشته‌شده به اندازه یک سر سوزن است، اما در آزمایشگاه مجازی می‌توان آن را تا حد چند متر بزرگ کرد. سیستم VR برای کاوش جزئیات بیشتری در تومور امکان به‌اصطلاح عبور کردن از میان سلول‌ها را می‌دهد.

پروفسور کارن ووسدن، دانشمند ارشد CRUK در انستیتوی فرانسیس کریک در لندن آزمایشگاهی را اداره می‌کند به بررسی ژن‌های محافظت‌کننده در برابر سرطان و چگونگی مختل شدن کار آن‌ها می‌پردازد.

او درباره مدل‌های سه‌بعدی سرطان می‌گوید:‌«شناخت چگونگی تعامل سلول‌های سرطانی با یکدیگر و با بافت سالم برای ایجاد درمان‌های جدید ضروری است- نگاه کردن به تومور با این سیستم جدید بسیار پویاتر از سیستم‌های دوبعدی ایستا است که ما از آن‌ها استفاده می‌کردیم.»