همشهری آنلاین: معاون پایش، نظارت و ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: اساتیدی که امتیاز فرهنگ و اخلاق را کسب نکنند، نمی‌توانند ارتقا پیدا کنند.

به گزارش مهر، عباس حاجی آخوندی با اشاره به توجه نقشه جامع علمی کشور به شاخص‌های ارتقای اعضای هیات علمی،  گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که جزء شاخص‌های کمی نقشه جامع علمی کشور است، شاخص‌های فرهنگی، اخلاقی و تحولات مثبت انسان‌ساز است.

وی تاکید کرد: دانشگاه باید مرکز انسان‌سازی شود، ما شاید توجه کاملی به این موضوع نداشته‌ایم، در شاخص‌های ارتقاء رتبه اساتید، ماده یک آن مربوط به آموزش، ماده دو آن مربوط به پژوهش و ماده سه آن مربوط به مباحث اجرایی بود.

معاون پایش، نظارت و ارزیابی ستاد نقشه جامع علمی کشور افزود: با بررسی‌هایی که صورت گرفت، مشخص شد از شاخص‌های فرهنگی غفلت شده است؛ بر همین اساس شورای عالی انقلاب فرهنگی، بند اخلاق و فرهنگ را هم به ارزیابی اساتید اضافه کرد که باید در ارتقای مرتبه اساتید رعایت شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر بهترین دستاورد ما حساسیت ایجاد شده در این زمینه است، به طوری که استادی که از نظر اجرا، آموزش و پژوهش قوی باشد، از نظر رفتار و تعامل با دانشجو نیز ارزیابی می‌شود.

حاجی آخوندی افزود: این استاد ارزیابی می‌شود که آیا شاگردپرور خوبی نیز است یا نه؟ این شاخص‌ها در دانشگاه زنده شده و به آن توجه می‌شود. البته به دانشجویی که فارغ‌التحصیل و یا وارد دانشگاه نیز می‌شود توجه لازم صورت می‌گیرد تا یک سری استانداردهایی را رعایت کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بند یک ارتقای اساتید، فرهنگ و اخلاق است و کسی که امتیاز این بند را کسب نکند، نمی‌تواند ارتقا پیدا کند. این قانون در تمام دانشگاه‌های سراسری، غیرانتفاعی و غیردولتی حکمفرما است.

منبع: مهر