همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: نیاز آبی تالاب هامون برای احیا بیش از ۱۰ میلیارد مترمکعب آب است و برای تداوم، سالانه حدود یک سوم این مقدار باید وارد تالاب شود.

به گزارش ایرنا، وحید پورمردان گفت: مساله تالاب هامون یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های محیط زیست کشور و استان است.

وی ادامه داد: در ۲ دهه گذشته ورود کم آب به تالاب هامون و خشکسالی‌های پیاپی و طولانی وضعیت این تالاب بین‌المللی را بحرانی کرده به طوری که با تشدید آن پدیده گرد و غبار بر منطقه حاکم شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: در همین راستا این اداره کل اقدام به اجرای طرح‌های عمرانی نظیر اصلاح و ایجاد دایک برای نگه‌داشت بهتر آب در تالاب، لایروبی در مسیر رودخانه‌های منتهی به تالاب، طرح‌های نهالکاری در بستر تالاب هامون و طرح تثبیت شن‌های روان با استفاده از روش‌های نوین علمی کرده است.

پورمردان اظهار داشت: تالاب هامون فقط یک دریاچه یا تالاب نیست بلکه جایگاه معیشتی و اجتماعی در منطقه دارد به طوری که بسیاری از مشاغل در شمال استان از قبیل کشاورزی، صیادی، دامداری، صنایع دستی، گردشگری و غیره وابسته به آن است.

تالاب بین‌المللی هامون در زمان پرآبی یکی از تالاب‌های مهم دنیا و بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین در سراسر فلات ایران محسوب می‌شود.

سطح هر یک از بخش‌های هامون‌ها بسته به میزان آب ورودی، فصول پر بارش، خشکسالی‌ها و ترسالی‌ها تفاوت داشته و تابعی از آب جریان یافته در رودخانه هیرمند، خروجی پشت سدها و رودخانه‌های فصلی دیگر است که در زمان پرآبی هر سه بخش به هم متصل شده و تالاب بزرگ بین‌المللی را تشکیل می‌دهند.

قطع کامل آب رودخانه هیرمند سبب خشکیدن تالاب بین‌المللی هامون شده و در ۱۸ سال گذشته بستر خشکیده این تالاب به محل تاخت و تاز برخی خودروها، چرای دام‌ها و برداشت شن از آن به دور از چشم ماموران و در نهایت به کانون ریزگردها تبدیل شده است.