همشهری آنلاین: دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار که به مدت ۲ روز با حضور کارشناسان ، اندیشمندان و پژوهشگران در موزه ملی برگزار شد، امروز با صدور بیانیه‌ای به کار خو پایان داد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بر اساس این بیانیه متخصصان حاضر در دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار گردهم آمدند تا بار دیگر تجربیات خود را در حوزه میراث فرهنگی و توسعه پایدار به اشتراک گذارند.

متن این بیانیه که توسط رضا معصومی راد، دبیر کمیته علمی دومین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار قرائت شد به شرح زیر است: طی دهه های اخیر، بسیاری از اندیشه‌ورزان با ارزیابی مداخلات فرهنگی و زیست محیطی و مخاطرات ناشی از آن، دولتمردان و کارگزاران توسعه را به ضرورت توسعه پایدار و توجه به فرهنگ، میراث فرهنگی و محیط زیست و حفاظت و صیانت از آن برای نسل‌های آینده و نیز اتکای به مشارکت جوامع محلی در هدف گذاری‌ها و اقدامات توسعه دعوت کردند.

اولین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار با هدف تعامل بین کارگزاران، گروه‌های کارشناسی و مدیریتی توسعه در جامعه ایرانی در امر توسعه برگزار و با ایجاد دبیرخانه دائمی آن دومین همایش نیز در هشت محور بر ضرورت توجه به ویژگی‌ها و مزیت‌های فرهنگی، طبیعی، تاریخی ایران، به مثابه سرمایه و منبع اصلی برای برنامه‌ریزی‌های توسعه صحه گذاشته و بر نکات زیر به عنوان بیانیه دومین همایش تأکید دارد.

1 - توجه به معارف سرزمینی ایران اعم از تاریخی، جغرافیایی و فرهنگی در ارائه نسخه و راه حل در برنامه‌ریزی‌های توسعه

2 - توجه به ویژگی‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی جامعه ایرانی در جریان تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها که هم موجب کاهش هزینه‌های توسعه و افزایش کارایی آن و هم درخشش جامعه ایرانی در جهان می‌گردد.

3 - توجه به تنوع فرهنگی و اقلیمی و حفظ و صیانت از این تنوع در بقا و تقویت هویت ملی.

4 - تکیه به جوامع محلی و روستایی در برنامه‌ریزی توسعه

5 - بهره‌گیری از ظرفیت‌های میراث فرهنگی در امر وفاق، همزیستی و صلح بین‌المللی.

6 - توجه به فناوری‌ها و مهارت‌ها و فنون ایرانی در امر راه و شهرسازی، مدیریت و ساماندهی و بهره‌برداری از آن در طرح‌های توسعه راه و حمل و نقل و شهرسازی.

7 - توسعه گردشگری پایدار و فرهنگ بنیان با هدف حفظ و صیانت از میراث طبیعی و فرهنگی.

9 - توجه به اکوسیستم‌های طبیعی و ذخایر زیستی و حفاظت از آن در برنامه‌های توسعه.

10 - بهره‌گیری از ظرفیت‌های میراث فرهنگی در مدیریت آب به مثابه یکی از ارکان توسعه و بهره‌گیری بهینه از ذخایر آبی کشور.

11 - بهره‌گیری از فناوری‌های نو و کاربست یافته‌های پژوهشی در امر توسعه، حفاظت از منابع زیستی و فرهنگی.

با توجه به ابعاد و محورهای همایش دوم و محورهای پیشنهادی جدید برای همایش های بعدی مقرر گردید، انتشار مجله علمی - پژوهشی میراث فرهنگی و توسعه پایدار و نیز اعطای نشان تعامل به دستگاه‌هایی که در طرح‌ها و پروژه‌های کلان به توسعه پایدار و میراث فرهنگی توجه دارند، در دستور کار قرار گیرد.