همشهری آنلاین: موزه طبیعت و حیات وحش ایران در در دارآباد، منتهی‌الیه شمال شرقی تهران، بنا شده است.

این ساختمان که بنایی نیمه تمام و متعلق به یکی از اعضای رژیم سابق بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصادره شد و بعد از این که در سال ۱۳۷۲ توسط شهرداری تهران خریداری شد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن با انجام تغییرات وسیع و اساسی با صرف هزینه‌ای قابل توجه، توسط شهرداری منطقه یک، تبدیل به موزه آثار طبیعی و حیات وحش ایران شد.

موزه طبیعت و حیات وحش ایران در سال ۱۳۷۶ به عضویت شورای بین‌المللی موزه‌ها (ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN-CEC) در آمد و در همین سال به شبکه جهانی اینترنت نیز پیوست.

موزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخش‌های متعدد نمایشگر نمونه‌های زیستی متنوع ایران است و در سالن‌های آن پنج راسته پستانداران شامل خرگوش‌ها، جوندگان، گوشتخواران، فردسمان، زوج سمان در سیزده خانواده در برگیرنده خرگوش، سنجاب، موش، سگ سانان، خرس‌ها، راسو، کفتار، گربه سانان، اسب و الاغ، گوزن، گاوسانان، خوکها و فک‌ها بیش از بیست و شش گونه از موجودات را به نمایش گذاشته است .

همچنین افزون بر ۱۶۵ گونه پرنده از مجموع حدود ۵۱۷ گونه پرنده شناسایی شده در ایران در سالن‌های موزه به نمایش در آمده است. از نمونه‌های قابل توجه و کمیابی که به مجموعه جانوری موزه اضافه شده پوست ببر منقرض شده ایران است.