تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶

همشهری آنلاین: مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تابستان امسال ۱۵۰ شناگاه در هفت استان ساحلی کشور در شمال و جنوب از لحاظ آلودگی پایش می‌شود.

به گزارش ايرنا، ضیاء‌الدین الماسی روز شنبه گفت: این پایش و پرچم‌گذاری در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و بوشهر انجام می‌شود.

وی اظهار داشت: طرح پرچم‌گذاری شناگاه‌ها با هدف آشنایی مردم با وضعیت این مراکز تفریحی چهار سال گذشته در سازمان حفاظت محیط زیست برنامه‌ریزی و عملیات اجرای پرچم‌گذاری شناگاه‌ها نیز از سال قبل آغاز شد.

وی گفت: در این طرح دو رنگ برای شناگاه‌ها در نظر گرفته شد که بر این اساس پرچم آبی برای شناگاه فاقد آلودگی و سالم، زرد احتمال خطر آلودگی و شناگاه تعطیل به معنای آلودگی محرز و شدید تعیین شد.

وی گفت: این طرح با پایش شناگاه‌ها آغاز و با امضای تفاهم‌نامه با وزارتخانه‌های بهداشت درمان و آموزش پزشکی و کشور کار پرچم‌گذاری نیز عملیاتی شد و امسال نیز با قوت و وسعت بیشتری ادامه دارد.

الماسی تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع و حفظ سلامت شهروندان و گردشگران ضرورت دارد وزارتخانه‌های بهداشت و کشور اقدامات جدی‌تری را نسبت به اجرای طرح پرچم‌گذاری شناگاه‌ها انجام دهند تا از بروز هر گونه مشکل در راستای سلامت گردشگران پیشگیری شود.

وی گفت: سال گذشته 84 شناگاه در هفت استان ساحلی شمالی و جنوبی کشور تحت پوشش بود که امسال به 150 ایستگاه افزایش خواهد یافت، مقدمات اجرای آن فراهم شده و با یکی از دانشگاه‌های کشور و پژوهشکده محیط زیست سازمان محیط زیست این کار را مفصل‌تر دنبال خواهیم کرد.

الماسی گفت: شاخصه‌های بهداشتی زیادی در پایش مد نظر است اما شاخص مهمی که امسال مد نظر داریم و با هماهنگی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای که قبلا امضا کردیم پایش کنیم، شاخص آنتروکوک روده‌ای است که به طور قوی دنبال خواهیم کرد، همچنین شاخص کلیفرم مدفوعی و کل را هم اندازه‌گیری خواهیم کرد.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: منابع این شاخص‌ها مختلف است اما عمده آن به فاضلاب بر می‌گردد بنابر این امیدواریم امسال هم دقیق‌تر و هم گسترده‌تر عملیات پایش و پرچم‌گذاری را انجام دهیم و تمام اطلاعات نیز به طور مداوم روی پورتال سازمان حفاظت محیط زیست قرار می‌گیرد.

وی گفت: سال گذشته در استان گیلان 19 شناگاه مورد پایش قرار گرفت که از این تعداد 13 شناگاه پرچم آبی، سه شناگاه زرد دریافت کرد و سه شناگاه نیز در شرایط نسبتا مناسب قرار داشت.

الماسی افزود: در استان مازندران نیز 52 شناگاه پایش شد که از این تعداد 35 شناگاه پرچم آبی، 11 شناگاه پرچم زرد دریافت کردند و سه شناگاه چاکسر، دریاسر و صاحبدلان نیز به علت آلودگی بالا و قرار گرفتن در مجاورت ریزش فاضلاب و پساب به دریا غیرفعال شدند، همچنین تعدادی از شناگاه‌ها نیز تقریبا مناسب تشخیص داده شدند.

وی اظهار داشت: شناگاه‌هایی که پرچم زرد دریافت کردند یا در مجاورت رودخانه‌ها، محل ریزش پساب، مصب رودخانه و مجاورت محل دپوی زباله‌ها قرار داشتند.

مدیر کل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست درباره شناگاه‌های استان گلستان گفت: سه شناگاه در این استان مورد پایش قرار گرفت که از این تعداد دو شناگاه پرچم آبی و یک شناگاه پرچم زرد دریافت کرد.

وی به شناگاه‌های استان‌های جنوبی کشور اشاره کرد و افزود: پنج شناگاه در استان هرمزگان پایش شد که از این تعداد دو شناگاه پرچم آبی و سه شناگاه پرچم زرد دریافت کردند که آلودگی میکروبی کلیفرم گوارشی و آنتروکوک روده‌ای در آنها بیش از حد مجاز بود.

الماسی ادامه داد: در استان سیستان و بلوچستان نیز پنج شناگاه مورد بررسی و پایش قرار گرفت که تمام آنها پرچم آبی دریافت کردند، البته شناگاه ساحل هفت تیر به علت عدم مدیریت پسماندها و پساب‌ها در شرایط نسبتا مناسب قرار داشت.

مدیرکل دفتر بررسی آلودگی‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست به دو استان خوزستان و بوشهر اشاره کرد و گفت: شناگاه‌های این دو استان امسال مورد پایش قرار خواهند گرفت.