همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران با اشاره به ضرورت حضور بخش خصوصی برای انجام بازآفرینی شهری گفت: بازآفرینی ۱۳۳۴ محله در بافت‌های ناکارآمد شهری نیازمند ۱۲۳ هزار میلیارد تومان منابع مالی است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری با بیان اینکه بخش خصوصی باید نقش فعالی را در بازآفرینی شهری داشته باشند، گفت: نقش دولت در بازآفرینی شهری اهرمی بوده و چنانچه یک ریال از منابع دولتی صرف شود، چهار ریال منابع غیردولتی وارد محله جهت امر بازآفرینی خواهد شد.

معاون وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار (امید) تا پایان برنامه ششم توسعه باید 1334 محله در 543 شهر بصورت سالانه 270 محله بازآفرینی شود، گفت: در بخش ساخت مسکن در محلات بازآفرینی شهری دولت نقش تسهیل‌گری خواهد داشت.

عشایری با بیان اینکه برنامه‌های ستادهای بازآفرینی در سطح شهرستان‌ها و استان‌ها باید تهیه شود، گفت: وظایف، نقش و سهم دستگاه‌ها و نهادها و تمام ذینفعان شهری عضو ستادهای باز آفرینی شهری باید در امر بهسازی و نوسازی این بافت‌ها مشخص شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: در امر بازآفرینی شهری، محله به عنوان عنصر اصلی به شمار می‌آید و توجه به عناصر مختلف از جمله ساخت مسجد، حسینیه، کوچه، زورخانه و یا سایر اماکن مورد نیاز سبب خواهد شد ساکنین محله احساس آرامش و راحتی کنند.

عشایری با بیان اینکه دولت ملی و محلی به انجام خدمات زیربنایی، روبنایی و فضاهای عمومی در محلات بازآفرینی شهری توجه جدی دارد، گفت: در بخش مسکن نیز در محلات بازآفرینی شهری دولت نقش تسهیل‌گری دارد و در این خصوص بسته‌های تشویقی ارزان قیمت تعریف شده و زمین‌های دولتی برای شتاب‌دهی در اختیار توسعه‌گران قرار می‌گیرد که این همان طرح امید برنامه ملی بازآفرینی شهری در کشور است.

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران اظهار داشت: موضوع بازآفرینی شهری و حل مسائل و مشکلات بافت‌های ناکارآمد شهری بعنوان دغدغه وی با اشاره به اینکه در گذشته سه رکن دولت، شهرداری و بخش خصوصی در امر بازآفرینی شهری دخالت داشتند، گفت: براساس برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار در اجرای این طرح بزرگ ملی دولت، شهرداری‌ها، بخش خصوصی؛ تسهیل‌گران و توسعه‌گران نقش‌آفرین اصلی هستند.

به گزارش ایرنا، 140 هزار هکتار بافت‌های فرسوده در کشور نیازمند عملیات بازآفرینی شهری است و دولت در نظر دارد سالیانه 270 محله در بافت‌های فرسوده شهری را در شهرهای مختلف بازآفرینی کند.