همشهری آنلاین: ۵ برنامه محوری حقوق شهروندی شامل برنامه تقسیم کار ملی، شاخص‌های کمی و کیفی پایش و ارزیابی فعالیت دستگاه‌های اجرایی، آیین‌ها و روش های غیرقضایی رسیدگی به شکایات، ساز و کار نظارتی بر منشور این حقوق و برنامه ملی آموزش حقوق در سال ۹۷ اجرا می‌شود.

شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس جمهوری در امور حقوق شهروندی، در گفت‌و‌گو با ایرنا،گفت: همه برنامه‌ها و طرح‌هایی که برای سال 97 در دستور کار قرار دارد، مراحل نهایی خود را می‌گذراند و تیم‌های تخصصی مشغول آماده سازی آنها هستند.

مولاوردی خاطرنشان کرد: برخی می‌گویند منشور حقوق شهروندی ضمانت اجرایی ندارد این در حالی است که در منشور ساز و کارهای اجرایی و ضمانت آن پیش‌بینی شده است و با توجه به ماموریت دستیار ویژه سعی داریم تا در سال جدید اقدامات، برنامه‌ها و عملکرد دستگاه‌ها را رصد و پایش کنیم و مورد ارزیابی قرار دهیم.

دستیار رئیس جمهوری یادآور شد: قرار است «گزارش کامل پیشرفت‌ها و راهکارهای رفع موانع تحقق حقوق شهروندی در سال 96» بعد از تعطیلات با تایید رئیس جمهوری منتشر شود.

وی با بیان اینکه امورحقوق شهروندی در دو بخش نهادسازی و نهادینه سازی در حال پیگیری است، گفت: نهادینه سازی منظور آموزش، اطلاع رسانی، جریان سازی، ظرفیت سازی، ترویج و تبیین حقوق شهروندی است و سه وزراتخانه (آموزش و پرورش، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) در منشور حقوق شهروندی صراحتا وظیفه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی را برعهده دارند که با آنها در این باره رایزنی‌های لازم انجام شده و برنامه‌های عملیاتی در حال تهیه است.

مولاوردی با اشاره به سفرهای استانی که در ماه‌های اخیر داشته است، گفت: موضوع حقوق شهروندی از سوی انجمن‌ها بسیار مورد استقبال واقع شده است و در استان‌ها هم به نظر می‌رسد که در مقایسه با کلانشهرها این استقبال بیشتر است.