همشهری آنلاین: معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: در حال حاضر ٢٧ درصد اعضای هیات علمی در دانشگاه‌های وزارت بهداشت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زنان هستند.

به گزارش ایرنا، معصومه ابتکار روز شنبه در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: خوشبختانه شاهد هستیم که در مراتب مختلف آموزش عالی، زنان در کسوت هیات علمی افزایش یافته و این روند رو به رشد است.

وی تصریح کرد: در دوره جدید وزارت علوم شاهد تحولات خوبی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم شاهد پیشرفت‌های بیشتر در این ارتباط و حضور بیشتر بانوان باشیم.

معاون اموز زنان و خانواده رئیس جمهوری با ابراز امیدواری نسبت به اينكه این تفاهم‌نامه بتواند در دولت دوازدهم به بهبود و ارتقای شاخص‌ها برای حضور زنان در عرصه علوم و فناوری منتهی شود، ادامه داد: در چهار دهه گذشته همه زمینه‌ها برای پیشرفت زنان به ویژه در زمینه آموزش مانند کاهش نرخ بیسوادی با شتاب بیشتری نسبت به مردان پیش رفته است و تعداد دختران بازمانده از تحصیل اگرچه نسبت به نرم جهانی وضعیت بهتری داریم اما هنوز دختران زیادی یا ترک تحصیل کرده یا بازمانده از تحصیل هستند.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه بهترین رشد را در بحث آموزش عالی در میان دختران داریم و در برخی از سال‌ها قبولی دختران در کنکور سراسری تا حدود ٥٥ درصد رسید و این نشان‌دهنده تامین زمینه‌های آموزشی دختران در تمام نقاط کشور و همت و تلاش زن و دختر ایرانی است تا بخشی از این عقب‌ماندگی‌ها در کشور حل شود.

  • آمار نشاندهنده پیشی گرفتن دختران از پسران در تمام رشته‌ها جز مهندسی است

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری گفت: آمارها نشان‌دهنده پیشی گرفتن دختران از پسران در تمامی رشته‌ها به جز رشته‌های مهندسی است.

وی به ماده ١٠١ برنامه ششم توسعه با عنوان تعادل میان زنان و مردان و فرصت‌های برابر اشاره می‌کند، افزود: در حوزه آموزش عالی این مشکل تا حدودی رفع شده است.

ابتکار ادامه داد: نگاه متعادل جنسیتی و فرصت‌های برابر در مشاغل و مسئولیت‌های مرتبط با مدیریت پژوهش، آموزش فناوری باید فراهم شود و ما تلاش می‌کنیم که ابعاد عدالت جنسیتی در جامعه محقق شود البته پژوهش‌ها در این زمینه می‌تواند موثر باشد.

این مقام خاطرنشان کرد: اگرچه تعداد پژوهش‌ها در حوزه خانواده کم نیست ولی کاربردی کردن این تحقیقات یک نقطه ضعف است که باید بیشتر به آن پرداخته شود.

ابتکار اضافه کرد: مطالعات حوزه زنان، جنسیت و خانواده باید بیشتر جنبه کاربردی داشته باشد و به یک بسته سیاستی برسد.

ابتکار همچنین به تخصیص ٣٠ درصد پست‌های مدیریتی برای بانوان اشاره کرد و اظهار داشت: حضور بانوان باید کارآمدی دولت را افزایش دهد و این بحث مهمی است و باید برای آن برنامه‌ریزی جدی داشت تا بانوان در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری سهیم باشند.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم که حضور زنان در پست‌های مدیرتی در سطوح مختلف افزایش یابد تا توانمندی بانوان نیز به شکوفایی لازم برسد، گفت: وزارت علوم سرمایه اجتماعی خوبی از بانوان را دارد و امیدواریم به تحقق حضور بانوان در سمت‌های مدیریتی در عرصه‌های مختلف برسیم.

ابتکار به موضوع ماده ١٠٢ برنامه ششم توسعه و سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری و توجه به بحث خانواده اشاره کرد و گفت: ما تلاش می‌کنیم نگاه علمی و دانش‌بنیان برای این برنامه‌ها داشته باشیم و توجه به مهارت‌های فردی اجتماعی و علمی در میان دانشجویان را از برنامه‌های خودمان داریم.

وی با بیان اینکه چهار میلیون و ٥٠٠ هزار دانشجو در کشور داریم، افزود: باید این دانشجویان به نشاط و آموزش‌های مهارتی دست یابند و البته باید به مهارت‌های ارتباطی و موضوع خانواده و آموزش قبل از ازدواج هم توجه شود.

ابتکار ادامه داد: ما آمادگی همکاری‌های بیشتر را با وزارت علوم داریم و اکنون طرح تاب‌آوری اجتماعی را در دستور کار داریم و در مرحله دوم توجه به ظرفیت‌های درونی مردم برای شناخت و مقابله با آسیب‌های اجتماعی قرار دارد.

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری افزود: در ارتباط با خانواده و آموزش‌های لازم کارهای خوبی صورت گرفته تا بتوانیم خانواده سالم داشته باشیم.

  • بیکاری دختران تحصیلکرده میان دو تا سه برابر پسران است

وی اضافه کرد: متاسفانه آمار بیکاری در بین دختران تحصیلکرده دانشگاهی دو تا سه برابر آقایان است اما بازار کار با دشواری روبه‌رو است و امیدواریم دختران مهارت‌های کاری را هم فرا بگیرند تا برای اشتغال و کارآفرینی آنها در آینده موثر و مفید باشد.

ابتکار اظهار داشت: تحقق برنامه‌های دولت در حوزه علوم و فناوری، بهبود و ارتقای وضعیت زنان ایجاب می‌کند که این تفاهم‌نامه می‌تواند در این زمینه‌ها به ما کمک کند.

وی همچنین با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان کم نیست، گفت: تحقق گفت‌وگوی ملی می‌تواند در این زمینه هم کارساز باشد.