همشهری آنلاین: رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران ضمن درخواست از شهروندان برای خودداری از خرید پرندگان و آبزیان زینتی در آستانه نوروز، گفت: با متخلفان در زمینه قاچاق گونه‌های جانوری به شدت برخورد می‌شود.

به گزارش ايرنا، محمدحسین بازگیر گفت: در سال‌های اخیر خرید و فروش برخی جانوران به ویژه آبزیانی همچون مار، لاک‌پشت و سمندر لرستانی در آستانه سال نو و برای استفاده در سفره‌های هفت سین رواج یافته است.

وی با هشدار نسبت به قاچاق گونه‌های جانوری، افزود: برخی افراد سودجو این آبزیان و پرندگان را از زیستگاه‌های اصلی خود جدا کرده و در بازارهای غیررسمی به فروش می‌رسانند.

بازگیر تاکید کرد: یگان حفاظت محیط زیست امسال نیز برنامه ویژه‌ای برای پایش محل‌های احتمالی فروش این گونه‌های جانوری باارزش دارد.

وی از شهروندان درخواست کرد، ضمن خودداری از خرید و نگه‌داری این گونه‌های جانوری، در صورت مشاهده این قبیل تخلفات موارد را به اداره محیط زیست اطلاع دهند.

بازگیر خرید و فروش گونه‌های جانوری را بر اساس قانون، جرم دانست و گفت: بر اساس نوع و تعداد گونه‌های قاچاق شده، جرایم نقدی و مجازات حبس پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، سال گذشته و در آستانه ایام نوروز نیز تعداد زیادی مار آبی و لاک پشت از متخلفان کشف و ضبط شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست تهران همچنین درباره آسیب‌های ناشی از خرید و فروش گونه‌های جانوری اظهار کرد: جدا کردن یک گونه از زیستگاه (اعم از تالاب، جنگل و ...)، در وحله اول باعث آسیب رسیدن به آن زیستگاه می‌شود زیرا این جانوران تعادل را در زیستگاه ایجاد می‌کنند و خالی شدن محیط از این گونه‌ها، تعادل آن را بر هم می‌زند.

به گفته وی، افراد به دلیل ناآگاهی از گونه‌ها، نوع تغذیه و بیماری و روش نگه‌داری به این گونه‌ها آسیب می‌زنند.

وی اضافه کرد: رها کردن این گونه‌ها در زیستگاه جدید، نیز به محیط آسیب می‌رساند زیرا در زیستگاه جدید، گونه مهاجم به شمار می‌رود و خزانه ژنتیکی آن را از بین می‌برد.

بازگیر، افزایش ریسک بروز بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان را نیز از دیگر آسیب‌های خرید و نگهداری گونه‌های جانوری عنوان کرد و گفت: نگهداری این گونه‌ها برای برخی افراد ایجاد وابستگی عاطفی می‌کند که در صورت جدایی و یا تلف شدن گونه منجر به افسردگی آن افراد می‌شود.

وی اظهار کرد: در همه جای دنیا مردم بزرگ‌ترین حامیان محیط زیست هستند و انتظار می‌رود شهروندان ایرانی نیز در حفظ گونه‌های اندمیک کشور و جلوگیری از فعالیت سودجویان همکاری کنند.

در سال‌های اخیر خرید و فروش برخی گونه‌ها به ویژه سمندر لرستان رایج شده است. سودجویان این گونه را تحت عنوان سین هشت در آستانه نوروز به شهروندان می‌فروشند. این گونه از گونه‌های اندمیک و در معرض خطر ایران به شمار می‌آید.