همشهری آنلاین: تمامی آبشخورها و چشمه‌های مناطق حفاظت شده استان خراسان جنوبی به منظور جلوگیری از احتمال سرایت انواع بیماری حیات وحش از جمله بیماری تب برفکی و طاعون PPR ضدعفونی شدند.

به گزارش مهر، مودی معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک که تاکنون در استان گزارش نشده از بیماری‌های مشترک بین دام‌های اهلی و حیات وحش بوده با وجود داشتن منشاء ویروسی جزء بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان به شمار نمی‌آید و قابل انتقال به انسان نیست.

وی با اشاره به این که این بیماری حتی قابل سرایت به نشخوارکنندگان بزرگ نظیر گاو هم نبوده فقط نشخوارکنندگان کوچک از جمله گوسفند و بز را مبتلا می‌کند، افزود: مهم‌ترین راه انتقال این بیماری، از طریق تماس مستقیم و استفاده از آبشخورهای مشترک است.

مودی اظهار کرد: برای جلوگیری از ابتلاء حیات وحش و شیوع این بیماری در مناطق استان، این اداره کل به شدت پایش و کنترل حیات وحش، لایروبی و سرکشی آبشخورها را در دستور کار خود قرار داده است و در همین راستا طی هفته گذشته سرکشی به کلیه آبشخورهای حیات وحش طبق برنامه تعیین شده انجام، لایروبی و محوطه اطراف کلیه آبشخورها توسط نیروهای یگان حفاظت محیط زیست آهک‌پاشی شد.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی بیان کرد: علاوه بر این همکاران دامپزشکی نیز با اولویت واکسیناسیون دام در حاشیه و داخل مناطق اقدام به‌موقع داشتند.

در حال حاضر در حیات وحش این استان هیچگونه بیماری واگیردار مشاهده نشده است.