همشهری آنلاین: مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) که هر سال همزمان با هشتم محرم‎الحرام در بندرماهشهر برگزار می‎شود به عنوان یک اثر معنوی تاریخی به ثبت ملی درآمد و از لوح ثبت آن رونمایی شد.

به گزارش اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، سارا عبادی رئیس اداره میراث فرهنگی ماهشهر در تشریح این مراسم سنتی عنوان کرد: مراسم سینی‎گردانی یا عروسی حضرت قاسم (ع) در همه جای کشور برگزار می‎شود با این تفاوت که در ماهشهر در یک خانه قدیمی به صورت مردانه برگزار می‎شود و مدیریت و اجرای آن بر عهده آقایان است.

وی با بیان این‎که بیش از ۱۲۰ سال است که این مراسم در ماهشهر و در این خانواده به صورت نسل‎به‎نسل در حال اجرا است، ادامه داد: آن‎گونه که بزرگان نقل می‎کنند، از زمان‎های قدیم که در بندر ماهشهر حتی برق نیز نبود، در شب هشتم محرم این برنامه برگزار می‎شد که طی آن یک علم در محل نصب و فانوسی نیز به زیر این علم بسته و در زیر نور آن فانوس سینی‎گردانی انجام می‎شد. این در حالی است که یک رومیزی نیز به قدمت ۸۰ سال وجود دارد که آن را روی یکی از سینی‎ها می‎انداختند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بندرماهشهر افزود: در جریان برگزاری این مراسم، حدود ۱۱۵ سینی به صورت همزمان از این خانه بیرون می‎آیند و اطراف میدان شهر را دور می‎زنند و بازمی‎گردند؛ این در حالی است که سنج و دمام‎زنی و همچنین نوحه‎خوانی نیز در کنار این مراسم اجرا می‎شود.

وی بیان کرد: سال گذشته پس از صحبتی که با افراد برگزارکننده این مراسم داشتیم و بعد از آن‎که در جریان جزئیات و چگونگی دقیق مراسم قرار گرفتیم، گزارش آن را به صورت مکتوب تهیه کردیم و در نهایت با کمک اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، این مراسم به صورت یک پرونده ثبتی در آمد.

عبادی تصریح کرد: این پرونده پس از تکمیل شدن به سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران فرستاده شد و خوشبختانه کار به نتیجه رسید و این اثر معنوی ثبت ملی‎ شد و روز هشتم محرم نیز همزمان با برگزاری مراسم، با حضور مردم و مسئولان شهرستانی از لوح ثبت ملی آن رونمایی شد.

وی با اشاره به این‎که مراسم سینی‎گردانی، اولین اثر معنوی است که در شهرستان بندر ماهشهر به ثبت ملی درآمده است گفت: پیش از این در سال ۱۳۹۴ یک محوطه تاریخی به قدمت سه هزار سال را در ماهشهر به ثبت ملی رسانده بودیم.