همشهری آنلاین: طبق مطالعه محققان، دمای گرم‌تر هوا با تسریع واکنش‌های شیمیایی موجب ایجاد آلاینده‌های هوا نظیر اُزن و ذرات ریز تاثیرگذار بر سلامت عمومی می‌شود.

به گزارش مهر، محققان هشدار می‌دهند در صورت عدم توجه به تغییرات آب و هوا، انتظار می‌رود مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا تا حدود ۶۰ هزار نفر در سال ۲۰۳۰ و ۲۶۰ هزار نفر تا سال ۲۱۰۰ در جهان افزایش یابد.

اماکن دارای آب و هوای خشک‌تر به دلیل بارش کم‌تر و افزایش وقوع آتش‌سوزی‌ها و گرد و غبارها دارای آلودگی هوای بدتری خواهند بود. به گفته محققان، درختان به دمای هوای بالاتر واکنش نشان می‌دهند و در نتیجه آلاینده‌های آلی بیشتری منتشر می‌کنند.

جیسون وست سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه کارولینای شمالی، در این باره می‌گوید: از آنجايي که تغییر آب و هوا بر غلظت آلاینده‌های هوا تاثیر دارد، می‌تواند تاثیر قابل توجهی هم بر سلامت کل جهان داشته باشد و در نتیجه هر ساله میلیون‌ها نفر به دلیل آلودگی هوا جانشان را از دست می‌دهند.

در این تحقیق، محققان از چندین مدل اقلیم جهانی برای تعیین تعداد مرگ و میرهای زودهنگام که به دلیل ذرات گرد و غبار و ازون در سال‌های ۲۰۳۰ و ۲۱۰۰ روی می‌دهد استفاده کردند.

محققان مشاهده کردند در ۵ مورد از هشت مدل مورد بررسی پیش‌بینی شد که مرگ زودهنگام در سال ۲۰۳۰ بیش‌تر خواهد بود و ۷ مدل از ۹ مدل افزایش مرگ و میر بیشتر در سال ۲۱۰۰ را پیش‌بینی کردند.

به گفته وست، یافته‌های ما نشان می‌دهد که اکثر مدل‌ها افزایش احتمال مرگ و میر را نشان می‌دهد، از این رو به وضوح می‌توان دریافت که تغییرات آب و هوایی به کیفیت هوا و سلامت آسیب جدی می‌رسانند.

همچنین گفته می‌شود علاوه بر تشدید مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا، تغییرات آب و هوایی از طریق تغییر در فشار گرما، دسترسی به آب آشامیدنی و مواد غذایی سالم، بروز طوفان های شدید و گسترش بیماری‌های عفونی بر سلامت تاثیر می‌گذارند.