همشهری آنلاین: نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی با بیان اینکه آقای رئیسی قصد کاندیداشدن در انتخابات را نداشت، گفت: بعضی از مراجع عظام تقلید و جمعی از علماء و نخبگان سیاسی به آقای رئیسی برای حضور در این رقابت اصرار کردند.

به گزارش تسنیم، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی در دیدار با مدیران نشریات دانشجویی اظهار داشت: من بازخورد کلی جلسات دانشگاه‌ها را پیگیری می‌کنم و از این جلسه که در فضایی باز برگزار شد، بسیار راضی بودم. اینکه ما همیشه با افرادی روبه‌رو شویم که ما را قبول دارند، درست نیست و نیاز به جلساتی با چنین فضای باز که افراد آنچه در دل دارند بگویند بسیار است.

 وی افزود: قشر دانشجو معصومند چون به‌دنبال قدرت نیستند. نتیجه این گفت‌وگوها این است که باورمندی دینی‌شان لطمه نمی‌خورد. حال شاید بنده و جریان فکری من را هم قبول نداشته باشند. دو موضوع در مورد دانشجویان بسیار مهم است، استحکام زیربنای دین باوری آنها و منطق محکم و قوی برای حضور در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی تا مستخدم جریان‌ها نشوند و این دو اگر حفظ شود دانشگاه پویایی خواهیم داشت. ما باید در محیط دانشگاه به عنوان یک طلبه وارد و نباید محدودیتی باشد.

امام جمعه مشهدمقدس همچنین با اشاره به مناظرات ریاست جمهوری تصریح کرد: آنچه آقایان کاندیداها از حاشیه شهر و حاشیه‌نشینی گفتند نشان داد شناخت کافی از حاشیه‌نشینی ندارند چون مشکل اصلی در حاشیه شهر امنیت است. مسئله اول در حاشیه شهر امنیت و دوم بحث فرهنگی است. جریان‌ها و نحله‌های مختلف فکری در حاشیه شهر فعال شده‌اند و چون از اقوام مختلف هستند فرهنگ ثابتی در آنجا حاکم نیست. مشکل سوم بحث اقتصاد است. چون نبود شغل و امکانات سبب می‌شود افراد به سمت قاچاق، بزهکاری و اعتیاد کشیده شوند.

نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان‌رضوی ادامه داد: ما طبق امر مقام معظم رهبری در سال 92 و ابراز نگرانی ایشان و برخی مراجع معظم مبنی بر حل مشکل حاشیه شهر مشهد، وارد عمل شدیم. با جلساتی که با آیت‌الله العظمی مکارم و برخی مراجع دیگر و شنیدن نگرانی‌های آنها داشتیم، کار خود را شروع کردیم و برخی دستگاه‌ها و جریانات دخیل در این فضا را وارد عمل کردیم.

آیت‌الله علم‌الهدی ادامه داد: فعالیت‌های ما رنگ حاشیه شهر را عوض کرد و با انجام برنامه‌های فرهنگی و امنیتی فضای حاشیه شهر برای افرادی که دنبال فضای ناامن بودند، دیگر مناسب نیست. دولت در بخش حاشیه‌شهر به اندازه یک ارزن به ما کمک نکرد و بیشترین کمک را شهرداری و سپاه انجام دادند.

وی گفت: مهمترین مسئله در مشهد حفظ هویت امام رضا (ع) است. مقابله با ناهنجاری وظیفه روحانیت است و در مشهد برای ما آنچه اهمیت مضاعف دارد حفظ هویت امام رضا (ع) است چون نخستین شهروند این شهر ایشان بوده‌اند و این شهر متعلق به ایشان است. پسندیده نیست که مشهد به جزیره کیش تبدیل شود که در وسط آن یک گنبد طلا است و هر‌چه هویت این شهر را بهم بریزد و سبب شود جریانی بر زیارت فائق آید، مثل مراکز تفریحی و تجاری وغیره درست نیست.

امام جمعه مشهدمقدس ادامه داد: بنده با تفریح مردم مخالف نیستم، اما با اینکه اینجا مرکز توسعه تفریحات در کشور و خارجی‌ها شناخته شود، مخالفم. پس این تعبیر که من ضد‌تفریح و شادابی مردم هستم، درست نیست. بنده می‌گویم شهر ما باید شهر زیارتی باشد و این شهر به هتل و مرکز خرید و تفریح نیازمند است اما در حاشیه زیارت، نه اینکه این‌ها اصل شود و زیارت حاشیه آن باشد.

وی ادامه داد: آقای رئیسی قصد کاندیداشدن در انتخابات را نداشت و برای این موضوع خدمت رهبری نرفت و دستوری هم نگرفت. ولی آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی در این باره خدمت رهبری رفتند و ایشان فرمودند من در این زمینه نه به‌صورت سلبی و نه به‌صورت ایجابی ورود نمی‌کنم و بعد از آن آیت‌الله العظمی نوری‌همدانی و بعضی دیگر از مراجع عظام تقلید و جمعی از علماء و نخبگان سیاسی به آقای رئیسی برای حضور در این رقابت اصرار کردند.