همشهری آنلاین: مدیرکل راه‌آهن اراک از جابجایی حدود ۳۲ هزار نفر مسافر توسط راه‌آهن اراک در ایام نوروز ۹۶ خبر داد.

به گزارش ایسنا، جلال الدین کوکنار در نشست خبری شورای حمل و نقل استان مرکزی افزود: فعالیت ستاد نوروزی اداره کل راه‌آهن اراک از 25 اسفندماه95 آغاز و تا 15 فروردین‌ماه96 ادامه یافت.

وی با بیان اینکه در این مدت حدود 32هزار نفر مسافر توسط راه‌آهن اراک جابجا شدند، افزود: از این تعداد دو هزار نفر مسافر از ایستگاه شازند، 20 هزار نفر از اراک و 10 هزار نفر نیز از ایستگاه نراق بوده‌اند. ورود و خروج مسافر از این راه آهن در ایام نوروز هر کدام حدود 10 هزار نفر بوده است.

وی با اشاره به اقدامات راه‌آهن اراک در سال 95 افزود: در سال 95، حدود 500 هزار نفر مسافر و پنج میلیون تن بار توسط راه‌آهن در استان مرکزی جابجا شد، همچنین 17 هزار و 399 واگن حامل مازوت از استان مرکزی جهت صادرات به بندر امام و بندر عباس اعزام شده است.

کوکنار بیان کرد: برای سال 96 طرح‌ها و پروژه‌هایی در دست است که یکی از آنها برقی کردن قطار قم به اراک است. سرعت قطار از 250 تا 300 کیلومتر در ساعت بوده و اقدامات اولیه در برنامه ششم دولت دیده شده است.

وی ادامه داد: در طرح دو خطه کردن راه‌آهن که از طریق بخش خصوصی انجام خواهد شد مذاکراتی صورت گرفته است. طرح قطارهای حومه‌ای به سمت شهرهای مهاجران و امیرکبیر از دیگر طرح‌های مذکور است. این طرح در شهر مهاجران سال گذشته کلنگ‌زنی شد، همچنین مشاور و مسیر آن انتخاب شده است و در صورت تصویب شدن، قطار حومه‌ای اراک به مهاجران به محض انجام تملک اراضی، انتخاب مسیر و واگذاری اعتبارات راه‌اندازی خواهد شد.

وی تصریح کرد: هر کیلومتر زیرسازی خط آهن، یک و نیم میلیون تومان هزینه‌بر است که در مجموع بیش از 100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در شهر امیرکبیر بسترها آماده است و مشکل در قسمت تملک اراضی و احداث زیرسازی است که باید امسال توسط مشاور طرح آن ارائه ‌شود.

کوکنار بیان کرد: خط قطار اراک به تهران به طول 140 کیلومتر است که برقی کردن آن حدود 700 میلیارد تومان هزینه می‌برد و دو خطه کردن آن حدود 500 میلیارد تومان هزینه دارد. مدت زمان تحویل این پروژه در صورت توافق راه‌آهن ایران با راه‌اهن ایتالیا چهار سال است.

کوکنار گفت: قطار گردشگری که با 47 مسافر از کشورهای آمریکا، اروپا و مسکو حرکت کرده در 25 فروردین‌ماه ساعت 21:30 به اراک می رسد و سپس راهی شوش خواهد شد.