شصت و هفتمین جشنواره فیلم برلین به روزهای پایانی نزدیک می‌شود و اگر معیار خوب و بد بودن فیلم‌های بخش مسابقه واکنش تماشاگران و منتقدان باشد، به‌احتمال فراوان جایزه خرس طلایی امسال به تازه‌ترین و احتمالا آخرین تجربه کارگردانی آکی کوریسماکی می‌رسد.

به گزارش همشهري، فيلمساز نامدار فنلاندي كه از دهه 1980با برادر بزرگ‌ترش ميكا وارد دنياي سينما شد، پس از نمايش «سوي ديگر اميد» در برلين2017اعلام كرد براي هميشه فيلم و سينما را كنار مي‌گذارد تا به زندگي شخصي خود برسد؛ اتفاقي كه پيش از اين در 1994هم افتاده و البته به مرحله عمل نرسيده بود. هر چند به‌نظر مي‌رسد آكي در آستانه ورود به 60سالگي اين بار عزمي جدي براي كناره‌گيري از كارگرداني دارد.

سوي ديگر اميد كه بالاترين امتياز را از منتقدان اسكرين ديلي (3.7از 4ستاره ممكن) گرفته، داستاني درباره بحران مهاجرت در اروپا دارد. فيلم روايتي است از يك پناهجوي سوري كه براي اقامت در هلسينكي تلاش مي‌كند. اگر فيلم كوريسماكي بتواند خرس طلايي برلين را از آن خود كند، براي دومين سال پياپي خواهد بود كه يكي از مهم‌ترين رويدادهاي سينمايي اروپا و جهان به موضوع مهاجرت اهميت داده است. سال گذشته هم مستند «آتش در دريا» با موضوع بحران مهاجران بهترين فيلم برلين شد.

از ديگر فيلم‌هاي مهم جشنواره امسال مي‌توان به «زن شگفت‌انگيز» سباستين لليو اشاره كرد كه از منتقدان اسكرين امتياز 3.2گرفته است؛ ضمن اينكه در فاصله يك روز تا پايان برلين شصت و هفتم، هيچ فيلمي جز ساخته‌هاي لليو و كوريسماكي نتوانسته‌اند امتيازي بالاتر از 3بگيرند. اورن موورمن كه با «شام» تا حدودي توانسته برخي منتقدان را راضي كند، در جدول اسكرين با امتياز 1.3بسيار نااميدكننده ظاهر شده و در انتهاي جدول دست و پا مي‌زند.

امسال در مجموع 18فيلم در بخش مسابقه رسمي جشنواره برلين براي كسب خرس طلايي و جوايز خرس نقره‌اي رقابت مي‌كنند و رياست هيأت داوران را پل ورهوفن هلندي بر عهده دارد.