همشهری آنلاین: معاون آموزشی وزیر علوم ضمن اشاره به اینکه حدود ۸۵ درصد جمعیت دانشجویی با پول درس می‌خوانند، گفت: اندک اعتبار دانشگاه‌های دولتی که فکر می‌کردیم اختصاص پیدا کند، حذف شد.

به گزارش فارس، دكتر مجتبی شریعتی نیاسر، معاون آموزشی وزیر علوم در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل موسسات غیرانتفاعی وزارت علوم، تحقيقات و فناوري افزود: بخش غیردولتی باید از الگوي کشورهای پیشرفته در این زمینه استفاده و بهره بگیرد. در حال حاضر 4 میلیون و 400 دانشجو داریم که نشان‌دهنده قابلیت‌های ما در بخش خصوصی است؛ همچنین انگیزه افراد نیز در این بخش بالاست. سرمایه و گذشت نیز در این بخش زیاد است اما در بخش دولتی چنین نیست.

معاون آموزشی وزیر علوم خاطرنشان کرد: اندک اعتباری که از جدول 14 فکر می‌کردیم برای دانشگاه‌های دولتی تامین شود لغو شد؛ بنابراین بخش دولتی نمی‌تواند پاسخگوی نیازها باشد. 85 درصد جمعیت دانشجویی در بخش خصوصی هستند و با پول درس می‌خوانند. این نشان می‌دهد که جامعه ما پتانسیل این را دارد که در بخش غیردولتی ورود پیدا کند و بخش دولتی توان این همه مراجعات را ندارد؛ به همین دلیل باید به بخش خصوصی توجه شود.

شریعتی نیاسر یادآور شد: در بخش غیردولتی باید کیفیت مورد توجه قرار گیرد. اتحادیه موسسات غیرانتفاعی لازم است سازوکار را تعیین کند و در این بخش ورود جدی داشته باشد تا ارتقای کیفی در این موسسات انجام شود.

معاون آموزشی وزیر علوم گفت: سطح‌بندی موسسات غیرانتفاعی برای ایجاد بستر کیفیت در مراکز غیردولتی است و می‌خواستیم به نوعی حمایت از بخش خصوصی هدفمند شود که این نوع هدفمندی حمایت از دولت نیز هست. باید به شاخص‌ها توجه کنیم و امیدواریم سهم بخش غیردولتی در آمار آموزش عالی بالا ببریم.

وی با اشاره به بخش آموزش‌های آزاد نيز گفت: آموزش‌های آزاد یک ارزش در جامعه است اگر توسعه پیدا کند خوب است منتهی در عرصه اجرا نباید خلط مبحث شود بلکه باید این موسسات ماموریت‌گرا باشند و ما نیز حمایت از آنها را یک هدف می‌دانیم.