همشهری آنلاین: یک مقام بلندپایه مالزی روز پنجشنبه اعلام کرد وعاظ خارجی از سخنرانی و مذاکره در مورد اسلام در ایالت ملاکا منع شدند و ورود این افراد به این عرصه ممنوع است.

به گزارش ایرنا، «ادریس هارون» سروزیر ایالت ملاکا، یکی از 13 ایالت مالزی، به خبرنگاران گفت که واعظان خارجی از سخنرانی و مذاکره در مورد اسلام در این ایالت محروم شده‌اند.

وی گفت: سخنرانی خارجی‌ها و وعاظ اسلامی سایر کشورها و مذاکرات‌شان می‌تواند تاثیر منفی به همراه داشته باشد.

به نوشته تارنمای «مالزی آزاد امروز»، وی گفت: ما شرایط سختگیرانه‌تری برای ورود سخنرانان اسلامی خارجی وضع کرده‌ایم تا از گسترش موضوعات و مسائل منفی جلوگیری شود.

بلندپایه‌ترین مقام اجرایی ایالت ملاکا مالزی اعلام کرد: در مجموع 157 سخنران از سال 2015 میلادی از کشورهای اندونزی، لیبی، پاکستان، سوریه، تایلند، یمن، مصر، لبنان، سنگاپور، هند، عراق و اردن وارد مالاکا شده و سخنرانی کرده‌اند.

وی گفت: سخنرانان و وعاظ محلی در مالزی به خوبی حساسیت‌های مذهبی و فرهنگی داخلی را درک می‌کنند تا در مورد اسلام سخنرانی کنند.

به گفته وی، وعاظ خارجی فرهنگ و حساسیت‌های ما را درک نمی‌کنند و ممکن است سخنرانی آنها موجب توسعه نفرت شده، افراد را تحریک کرده و یا روابط هماهنگ بین نژادهای مختلف مالزی را به خطر اندازد.

مالزی کشوری چندنژادی است و به رغم نقاط قوتی که از این ترکیب جمعیتی کسب کرده، تضادهای فرهنگی بین آن‌ها برخی از مواقع بدنه فرهنگی - اجتماعی این کشور را دچار تنش کرده است.

حدود 61 درصد از جمعیت 30 میلیون نفری مالزی را مسلمانان، 20 درصد را بوداییان، 9 درصد را مسیحیان، هفت درصد را هندوها و 10 درصد را سایر گروه‌های مذهبی و اعتقادی تشکیل می‌دهند.

سروزیر ایالت ملاکا مالزی گفت: من می‌ترسم سخنرانی وعاظ خارجی به رادیکالیسم، بی‌اعتمادی و نفرت در بین ادیان منجر شود.

«ذاکر نایک» رهبر سلفی هند آوریل سال گذشته از سخنرانی در ایالت ملاکا با عنوان «شباهت‌های بین هندو و اسلام» منع شد.