همشهری آنلاین: تاریخ ضرب سکه از 16 آبان 86 در سراسر کشور، تاثیری در قیمت آن ندارد و خرید و فروش انواع سکه بر اساس تاریخ ضرب این سکه‌ها ممنوع است.

کوروش گوهربین، رئیس اتحادیه طلا و جواهرات در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر با بیان این مطلب گفت: تاریخ ضرب و تولید سکه هیچ تاثیری در قیمت آن ندارد و فروشندگان و خریداران حق ندارند تاریخ ضرب را در نرخ سکه دخالت دهند.

وی با بیان اینکه سکه‌های ضرب شده در سال‌های گذشته با ضرب امروز تفاوت قیمت ندارد اضافه کرد: خریداران و فروشندگان سکه در صورت تخلف و رعایت نکردن این طرح جدید، ابتدا جریمه نقدی و در صورت تکرار واحد صنفی آنان پلمپ خواهد شد.

وی گفت: از امروز همه واحدهای صنفی عرضه کننده سکه و صرافی‌ها، ملزم به خرید سکه حتی سکه‌های زیر سال 84 به قیمت روز هستند.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر با بیان اینکه نمی‌شود قیمت ثابتی را برای خرید و فروش سکه‌ها تعیین کرد، افزود: با توجه به این امر قیمت خرید و فروش سکه ربع بهار آزادی به دلیل پائین بودن قیمت آن نسبت به سایر سکه‌ها فقط 500 تومان می‌تواند تفاوت داشته باشد و قیمت خرید و فروش سایر سکه‌ها بین 500 تا 1500 تومان می‌تواند متغیر باشد.

وی با تاکید بر اینکه با متخلفان این موضوع طبق ضوابط برخورد می‌شود، تصریح کرد: اتحادیه طلا و جواهر دو شماره تلفن 88841931 و 88841933 را در نظر گرفته تا مردم تخلفات مربوطه را اطلاع دهند، همچنین بانک مرکزی نیز به این موضوع رسیدگی می‌کند.

گوهربین با اشاره به افزایش حراج سکه‌ها ازجانب بانک مرکزی در بانک کارگشایی گفت: با افزایش حراج سکه از 3 روز به کل روزهای هفته، قیمت سکه‌ها متعادل تر شده، زیرا زمانی که میزان عرضه افزایش یابد، قیمت‌ها متعادل‌تر شده و از شدت نوسان کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود با حراج سکه ازجانب بانک مرکزی قیمت‌ها متعادل تر شود گفت: اما وقتی قیمت‌های جهانی افزایش می‌یابد، قیمت سکه‌ای که ازجانب بانک مرکزی به فروش می‌رود نیز خود به خود تحت تاثیر قرار می‌گیرد و تابع قیمت‌های جهانی می‌شود.

از سوی دیگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران طی گزارشی اعلام کرد: عیار و وزن سکه‌های بهار آزادی ضرب و توزیع شده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های مختلف یکسان است.

در این گزارش  با تاکید بر اینکه هیچ‌گونه تفاوت قیمتی در خرید و فروش سکه‌ای بهار آزادی وجود ندارد، آمده است: برخی از فروشندگان مسکوکات یاد شده با ایجاد بازار کاذب، قیمت متفاوتی با توجه به سال ضرب آنها ارایه می‌کنند.

بر همین اساس و طبق هماهنگی‌های انجام شده بین بانک مرکزی، شورای اصناف کشور و اتحادیه صنف طلا و جواهر، مقرر شد: همه صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی و فروشندگان سکه طلا در سراسر کشور، درخصوص خرید و فروش سکه بهار آزادی، صرف نظر از تاریخ ضرب آن به قیمت یکسان اقدام کنند.

بانک مرکزی نیز اعلام کرده در صورت مشاهده هرگونه تخلف و تضییع حقوق شهروندان، مراجع یاد شده درخصوص ابطال مجوز صرافی ها و پروانه کسب واحدهای صنفی متخلف اقدام خواهند کرد.