همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی بعد از نشست اعضای کمیسیون عالی سوانح راه آهن با اسحاق جهانگیری گفت: گزارش کامل حادثه برخورد دو قطار در ایستگاه هفت خوان سمنان تا یک هفته آینده در اختیار معون اول رئیس‌جمهوری قرار خواهد گرفت.

به گزارش ایرنا، عباس آخوندی گفت: سالیانه 13 میلیون نفر از طریق شبکه ریلی بین تهران - مشهد رفت و آمد می‌کنند و ما سعی کرده بودیم با هوشمند سازی این خط آهن، خطای انسانی را در این مسیر به حداقل برسانیم .

وی با اشاره به این حادثه تاسف بار یادآور شد: سه نفر از کارکنان راه آهن در منطقه سمنان و شاهرود توسط مقام قضایی بازداشت شده‌اند تا این مساله مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

آخوندی اظهار داشت: براساس هماهنگی‌ها انجام شده، قرار است تا یک هفته آینده تمام اطلاعات مورد نیاز این حادثه تاسف بار به معاون اول رئیس جمهوری ارایه شود .

محسن پورسیدآقایی مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران درباره بروز این سانحه گفت: قطار تبریز - مشهد به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی سیستم ترمز در مسیر متوقف شده بود که نقص فنی به سیستم سی تی سی شاهرود به عنوان مرکز کنترل، اطلاع داده می‌شود، در همین زمان به قطار سمنان - مشهد که در این مسیر حرکت می‌کرد، دستور توقف داده شد.

وی در ادامه افزود: متاسفانه در این زمان به دلیل تغییر شیفت مسئول کنترل؛ فرد جایگزین از سابقه و دلیل قرمز شدن چراغ بی اطلاع بوده و وقتی رئیس قطار سمنان - مشهد مجددا کسب تکلیف می‌کند به وی گفته می‌شود که مسیر باز است و مشکلی نیست، شاید چراغ به دلیل برودت هوا قرمز مانده است، لذا به وی تلگراف می‌شود که حرکت کند.

به گفته مدیرعامل راه آهن، دراین لحظه قطار تبریز - مشهد در پشت یک قوس متوقف شده بود که قطار سمنان - مشهد وقتی با قطار پیش رو مواجه می‌شود به شدت با کوپه‌های انتهایی قطار تبریز - مشهد برخورد می‌کند و سانحه رخ می‌دهد.

وی افزود: نظر نهایی و دقیق درباره بروز سانحه پس از بررسی کمیسیون عالی سوانح اعلام خواهد شد.